Wednesday, December 2, 2009

Balik Malaysia : Dr. Siti Aminah

AlhamduliLlah... Dr. Siti Aminah dan anak-anaknya; Ali Imran, Omar dan Azizah selamat tiba di KLIA kira-kira jam 8:00 malam tadi (waktu Malaysia). Mereka berlepas pulang dari Melbourne Airport jam 3:00 petang (waktu Victoria) menaiki Penerbangan MAS. Kegembiraan yang pasti kerana dapat bertemu suami/ ayah serta anak/ saudara perempuan mereka. Begitulah ketentuanNya.

Bergambar sebelum berpisah. Kak Siti bertudung oren
Jarak waktu hampir setahun bersama terasa begitu cepat sekali berlalu. Disember tahun lepas mereka tiba, seterusnya tinggal sekampung di Dandenong.
Kak Siti mengikuti latihan kerja di Monash University, Nottinghill, satu jabatan dengan Laili. Ali Imran dan Omar bersekolah di Dandenong High School (DHS) di Year 12 dan Year 7. Manakala Azizah pula bersekolah di Dandenong North Primary School (DNPS) di Grade 4. Ali Imran kini sedang menunggu keputusan peperiksaan Victoria Certificate of Education (VCE), peperiksaan yang setaraf dengan STP/ Matrikulasi di Malaysia. Moga berjaya cemerlang hendaknya.

Malam kelmarin mereka bermalam (transit) di rumah kami. Tengahari semalam, mereka bertolak dari rumah kami ke lapangan terbang menaiki teksi. Bukan tiada yang ingin menghantar mereka tetapi ada kemudahan free cab voucher dari Monash University, guna sahajalah. Lebih selesa dan memudahkan semua.

Mereka sekeluarga dilepaskan pergi berserta lambaian kepiluan. Turut bersama beberapa rakan taulan, jiran terdekat yang sudah ibarat keluarga sendiri. Sedih untuk berpisah. Namun segalanya perlu diterima penuh redha. Insya Allah ketemu lagi terutama ketika bertandang ke Kuala Terengganu. Moga persahabatan dan persaudaraan yang sedia terjalin terus kekal selamanya. Itulah harapan semua. Ameen.

Bersama Azhar dan Noma di meja makan
Sebulan sebelumnya, dua keluarga yang baru dikenali pun telah pun berangkat pulang ke tanah air. Keluarga Azhar-Noma yang tinggal di Bandar Bukit Puchong, berlepas pulang pada awal November. Manakala keluarga Talib-Zehan yang tinggal di Bukit Antarabangsa, Hulu Kelang pula pulang di pertengahan bulan November.

Perkenalan yang sedikit terlewat, beberapa bulan sebelumnya, tanpa disangka begitu cepat sekali mesra. Belum sempat mengenali lebih dekat, masing-masing perlu meninggalkan Melbourne, kembali ke tanah air. Harapannya moga dapat bertemu kembali. Moga-moga. Ameen.

No comments: