Friday, January 30, 2009

Makan2 Noble Park > Rumah Arabi

Tanggal 26 Januari adalah National Day di Australia. Lebih dikenali sebagai Australia Day. Tarikh yang diambil sempena pendaratan pertama bangsa Eropah melalui kapal First Fleet di New South Wales pada tahun 1788. Tarikh sambutan yang dipertikaikan terutama oleh kaum pribumi (Aborigines dan Torres Islanders) kerana dianggap bermulanya pencerobohan dan penjajahan ke atas tanah milik mereka. Biarkan, itu sejarah mereka.

Kaum ibu rancak berbual di beranda belakang rumah
Australia Day adalah hari cuti umum. Tahun ini ianya jatuh pada hari Isnin. Petangnya ada jemputan dari keluarga Arabi Shah-Yasmin Leila ke rumah mereka di Noble Park. Majlis 2 dalam 1, aqiqah dan hari jadi anak mereka, Sharafina Rose. Keluarga yang amat ramah dan suka bergaul dengan rakan-rakan seMalaysia walaupun berstatus PR. Lebih-lebih lagi ibu Yasmin, Aussie yang menetap bersama mereka.
Rumah mereka agak istimewa, berkonsepkan rumah Melayu. Dindingnya papan disusun melintang dengan beranda bertangga kayu di belakang rumah menghadap laman belakang yang sederhana luasnya. Di laman inilah majlis tersebut dilangsungkan.

Semua keluarga Dandenong-Noble Park hadir. Dimeriahkan lagi dengan kehadiran lain-lain jemputan dari Clayton (antaranya Naquib, Dr. Mai, Dr. Ruzi dan keluarga Hanif), Azidah serta Sulaiman dari Frankston, keluarga Edi-Mazni dari Springvale dan beberapa orang lagi kenalan. Lebih seronok lagi dengan penyertaan 2 keluarga baru di Dandenong dan Noble Park, keluarga Uji dan Muaz.

Kaum bapa menjamu selera di bawah khemah
Uji berserta suaminya warga Australia, Peter dan anaknya, Ian yang berusia 2 tahun baru 2 bulan berpindah ke Dandenong dari satu kawasan pendalaman di Western Australia. Seronok betul Uji apabila dapat berjumpa dengan komuniti Melayu setelah sekian lama mencari. Muaz (keturunan Egypt) dan isterinya yang dikenali ketika Hari Raya Puasa tahun ini pula baru berpindah ke Noble Park dari Frankston. Ini menjadikan keluarga Dandenong-Noble Park bertambah besar kepada 15 keluarga semuanya (10 di Dandenong, 5 di Noble Park).

Majlis dimulai sekitar jam 03:00 petang dengan tazkirah ringkas tentang aqiqah, disampaikan oleh Muaz, diikuti bacaan doa, sebelum masing-masing menjamu selera. Bersemangat sekali mereka mengisi perut, tambahan pula waktu makan tengahari dah terlewat.

Sharafina didukungan ibunya, bersebelahan bapanya berserta Azizah menanti majlis hari jadi
Meja hidangan dipenuhi pelbagai juadah yang amat menyelerakan seperti nasi ayam, laksa penang, roti jala, dendeng dan bermacam kueh-mueh. Paling mendapat perhatian adalah BBQ lamb, ayam dan sosej. Setiap kali diangkat dari tempat bakaran ke talam, sekejap sahaja dah berpindah ke pinggan.

Kemesraan dan keseronokan dapat bersama jelas kelihatan. Tidak sedar telah hampir jam 05:30 petang. Sebelum beredar, majlis ringkas sambutan harijadi untuk Sharafina (2 tahun) dan Azizah, anak bongsu Dr. Siti Aminah (9 tahun) diadakan. Selamat Hari Jadi Sarafina. Selamat Hari Jadi Azizah.

Menghampiri jam 06:30 petang, masing-masing mula bersalaman dengan harapan silaturahim yang terjalin akan terus berpanjangan. Insya Allah ketemu lagi.

No comments: