Sunday, January 4, 2009

Jalan-jalan Ke Adelaide > Cockle @ Goolwa

Melewati tengahari, hari Jumaat (26/12/2008), kami bertolak dari Victor Harbour ke Goolwa. Jaraknya hanya sekitar 20 km sahaja melalui Port Elliot dan Middleton. Tercari-cari kami akan lokasi pantai yang pernah dikunjungi ketika berada di Adelaide dahulu tapi tidak ditemui. Akhirnya kami singgah berhampiran Goolwa Barrage di Sir Richard Peninsula. Perut pun dah berkeroncong dan badan pun terasa kepenatan.

Imran di hadapan Goolwa Barrage
Sedikit info, Goolwa Barrage sepanjang 632 meter telah siap dibina melintangi Murray River dari Sir Richard Peninsula ke Hindmarsh Island pada 5 Februari 1940. Fungsinya untuk mengawal aras air pasang surut sekaligus mengelak berlaku limpahan air di kawasan sekitarnya. Ia juga berfungsi mengekalkan keaslian air di Alexandrina dan Albert Lake yang terletak bersebelahannya ketika aras air sungai lebih rendah dari aras air laut.

Selepas solat, kami terus ke agenda utama kami, menuju ke pantai. Kedudukan pantainya agak jauh, terpaksa menyeberangi jalan raya, mendaki bukit dan meredah padang pasir sebelum tiba di tepian pantai. Ramai juga para pengunjungnya, malah pacuan 4 roda pun sibuk ke hulu ke hilir.

Azidah, Azizah dan Umar terbongkok-bongkok mengorek pasir
Pantainya agak landai dan sesuai untuk bermandi manda. Ombaknya sesekali kuat menghempas pantai, mendorong kami ke tepian. Airnya terasa begitu sejuk sekali, mengigil dibuatnya. Lebih-lebih lagi apabila lama berendam, anggota badan terasa kejang.

Di samping bermain air laut, tujuan utama kami adalah untuk mencari cockle yang hanya muncul ketika musim panas. Rupanya seakan kepah tetapi bukannya kerang. Cengkerangnya sedikit tirus dan licin. Orang menyebutnya cockle, jadi kami ikut sahaja le. Entahlah apa nama sebenarnya.

Cockle biasanya bersembunyi di dalam pasir dan perlu dikorek untuk mendapatnya. Ada juga yang dibawa dek ombak ke tepi pantai dan jelas kelihatan ketika air menyusut turun kembali ke laut. Ianya perlu segera dicekup, jika tidak sekejap sahaja menghilang masuk ke dalam pasir. Cockle bersaiz duit 5 sen banyak kelihatan tetapi yang ditangkap hanyalah bersaiz besar, sekitar saiz duit 50 sen.

Sesekali dipukul ombak, apa pun cockle mesti diselamatkan
Kami langsung tidak membawa kelengkapan khusus untuk menangkapnya berbanding pengunjung lain. Tiada pengorek, tiada baldi (yang ada pun baldi pecah yang ditemui dibuang orang) dan tiada bekas simpanan. Yang ada hanyalah jari jemari untuk mengorek dan beg plastik untuk menyimpannya.

(Info : Sejurus ditangkap, ia perlu dimasukkan ke dalam bekas mengandungi air laut dan dibiarkan semalaman untuk mengeluarkan pasir di dalam cengkerang. Itu yang tidak kami lakukan. Apabila direbus terasa berpasir. Terima kasih pada Nita-Jali yang merendam, merebus dan mengopeknya. Malangnya tertinggal di peti ais rumah Pudin-Ati)

Tidak semua turun mencari cockle. Kak Ruzi, Kak Siti dan Kak Mai hanya sekadar menonton dari tepian pantai. Yang lain nampaknya begitu bersemangat dan seronok sekali. Terbongkok-bongkok mengorek pasir sambil sesekali tercampak dilanda ombak. Seekor demi seekor cockle dihulur mengisi baldi dan beg plastik. Sejuknya amat terasa, namun masing-masing bertahan dalam keghairahan mengorek dan memungut setiap cockle yang tersentuh dek jari.
Koleksi foto dapat dicapai di Album Foto Kami atau klik di sini.

Inilah sebahagian hasil tangkapannya, lumayan Pak..
Dalam keseronokan mencari cockle, tidak sedar masa bergerak begitu pantas, menghampiri jam 05:30 petang. Hampir 3 jam kami berendam air masin dan hasil tangkapan bolehlah dianggap lumayan, lebih setengah baldi.

Selepas bersalin pakaian, kami meneruskan perjalanan ke Adelaide, menuju ke rumah Nurul Aini di Goodwood Rd untuk memenuhi jemputan makan. Hidangannya istimewa sekali, nasi kerabu, hasil tangan ibunya yang datang bertandang ke Adelaide. Masing-masing berselera sekali nampaknya.

No comments: