Friday, January 2, 2009

Jalan-jalan Ke Adelaide > Mt. Gambier

Di Mt. Gambier
Pagi Hari Krismas (25/12/2008) di Mt. Gambier terasa nyaman dan segar sekali. Suasana sunyi dan lenggang mengamit diri untuk keluar. Bersama Laili dan Hanisah, kami berlari-lari anak (jogging) menyusuri laluan tepi jalan, kira-kira 2 km, menuju ke Umpherstone Sinkhole. Persekitaran yang menghijau berserta bunga-bungaan berkembang mekar menyejukkan pandangan.

Dikelilingi bungaan mekar berkembang di Umpherstone Sinkhole
Selepas check-out sekitar jam 9:30 pagi, konvoi kami bergerak menuju ke Umpherstone Sinkhole untuk melihat keunikan dan keindahan taman tenggelam. Asalnya adalah lohong/ lubang besar yang terhasil dari proses pemendapan dan hakisan air ke atas batu kapur (limestone) sejak 15 – 40 juta tahun lalu. Umpherstone pula diambil sempena nama James Umpherstone (meninggal dunia tahun 1990) yang berusaha memperindahkannya menjadi taman untuk kunjungan ramai.

Keindahan bungaan merah jambu yang berkembang melatari hampir keseluruhan permukaan taman benar-benar memukau pandangan. Bagi peminat bunga, akan terasa tidak keruan dibuatnya, apatah lagi dikelilingi bungaan seumpamanya. Peluang bergambar sememangnya tidak dilepaskan. Bagi kami, terbayar sudah rasa terkilan ketika berkunjung ke sini di musim luruh dahulu. Ketika itu banyak bunganya telah gugur. (Klik sini untuk entri terdahulu).

Taman di sekitar sinkhole tidak kurang cantiknya. Terdapat juga kesan sejarahnya tersendiri, antaranya kayu balak yang terselamat ketika kebakaran hutan pada 02/03/1983, lori dan mesin pemotong balak, kereta kuda yang dibuat oleh James Keagan dan kisah kediaman James Umpherstone, The Caves.

Di Blue Lake, airnya membiru di musim panas
Seterusnya kami ke Blue Lake pula. Tasik yang terhasil dari kawah gunung berapi ini berkeluasan kira-kira 170 ekar dengan kedalaman mencapai 200 meter. Dengan matahari yang bersinar terang, kebiruan air tasik benar-benar menyerlah warnanya. Benar bagai dikatakan. Betapa indahnya alam ciptaan Tuhan. SubhanaLlah. Sekali lagi terbayar sudah rasa terkilan kami.

Sesuatu yang menarik tentang Blue Lake ini, di samping keindahannya, ia juga membekalkan air untuk kegunaan penduduk Mt. Gambier dan kawasan sekitarnya. Terjawab sudah kenapa air yang diminum terasa payau dan berwarna keputihan. Rupa-rupanya air batu kapur. Tidak lalu untuk menelannya walaupun telah dijadikan air kopi mahupun teh.

Menjelang tengahari, kami mula bergerak menuju ke Victor Harbour yang terletak kira-kira 500 km dari Mt. Gambier melalui laluan pantai. Hajat hati nak menerokai gua di Tantanoola Caves tetapi tutup.
Koleksi foto di Mt. Gambier boleh dicapai di Album Foto Kami (kiri web) atau klik di sini.
Perjalanan Ke Victor Harbour
Bermain pasir di Beachport (kiri) dan replika lobster di Kingston
Kami singgah berehat di Beachport yang terletak di Rivoli Bay, berdekatan jeti yang siap dibina pad tahun 1882, dikatakan kedua terpanjang di South Australia. Anak-anak tidak melepaskan peluang untuk bermain di tepian pantai.

Perjalanan kami melalui Kingston yang terkenal dengan makanan lautnya, antaranya lobster (replika besarnya tercegak di tepi jalan). Seterusnya merentasi Coorong National Park yang terkenal dengan tasik-tasik dan habitat hidupan yang masih terpelihara. Namun tasik-tasiknya kelihatan memutih kekeringan, mungkin garam yang mengeras.

Menghampiri Meningie, tangki minyak mulai menunjukkan tahap membimbangkan. Malangnya semua stesyen minyak tutup kerana cuti Krismas. Kami singgah untuk berehat, makan dan solat di taman berdekatan. Tiada pilihan, kami terpaksa melencong ke Tailem Bend, kira-kira 30 km ke arah pendalaman. Beberapa stesyen minyak yang dilalui juga ditutup. Akhirnya, AlhamduliLlah terdapat Shell Station yang dibuka. Lega hati.

Menaiki feri menyeberangi Murray River di Wellington
Seterusnya kami turun kembali ke arah pantai melalui Wellington. Tidak sangka berpeluang menaiki feri percuma untuk menyeberangi Murray River. Pengalaman yang amat berharga. Melalui Langhorne Creek, pekan lama yang sunyi dan lenggang, menuju ke Strathalbyn dan terus ke Victor Harbour.
Perjalanan kami dari Meningie, Wellington, Strathalbyn ke Victor Harbour sebenarnya menyusuri Lake Albert dan Lake Alexandaria yang amat luas, mengunjur dari Coorong National Park berhampiran Southern Ocean.

Kami tiba di Apollon Motel di Victor Harbour kira-kira jam 09:00 malam. Selepas check-in kami bergegas ke Granite Island untuk melihat little penguin pulang ke sarangnya (akan disentuh dalam entri berikutnya).
Bilik penginapan di motel amat selesa dan cantik sekali dengan dua double-bed dan satu single-bed, sofa dan berkarpet serta siap dengan meja makan bulat di tengahnya.