Sunday, January 11, 2009

Tetamu Dari Malaysia & Adelaide

Dari masa ke semasa sentiasa ada rakan kenalan baru dan lama terutama dari Malaysia dan Adelaide yang bertandang ke rumah. Mereka “menyinggah” samada kerana ada urusan di Melbourne ataupun dijemput ke rumah. Seronok sekali apabila dapat berjumpa dan berkenal mesra, lebih-lebih lagi yang baru dikenali.
Entri ini agak terlewat, lebih tertumpu menyiapkan entri Jalan-jalan Ke Adelaide.

Keluarga Din Ganu

Keluarga Din Ganu di meja makan
Seminggu yang lalu, tengahari Jumaat (02/01/2009), kami menjemput ibu bapa Khairuddin Yusof (Din Ganu) dari Terengganu serta adiknya, Hanisah (senang nak ingat, sama nama dengan nama anak sendiri) makan tengahari di rumah kami. Mereka datang ke Melbourne untuk menjenguk cucu terbaru, Siti Nur Khadijah, anak pertama Din Ganu dan Azliza yang dilahirkan di sini 7 bulan lalu.

Imran sedang bermain dengan baby Khadijah di sebelah ibunya, Liza
Pertemuan yang singkat tetapi kemesraannya cepat terukir. Apatah lagi apabila mengetahui Terengganu bukanlah tempat asing bagi kami yang juga berasal dari sana. Tambahan pula Kak Siti Aminah yang kini menetap di Terengganu pun ada di rumah kami. Insya Allah berjumpa lagi di lain ketika.

Sebagai makluman, Din Ganu dan Liza banyak berjasa kepada kami. Di rumah merekalah kami sekeluarga menetap selama 3 minggu ketika tiba di Melbourne. Malah bersusah payah membantu kami ke hulu ke hilir ketika pencarian rumah sewa yang agak rumit prosedurnya. Hanya Allah yang mampu membalas jasa mereka berdua.

Keluarga Kak Dariah-Abg Saiful

Sedang menjamu selera di meja makan
Mereka dari Adelaide. Tiba di Melbourne hari Selasa (16/12/2008), kira-kira seminggu sebelum misi Jalan-jalan Ke Adelaide kami. Mereka datang bersama 3 anak mereka, 2 lelaki dan seorang perempuan. Katanya ada urusan peribadi di sini. Dua hari pertama mereka tinggal di rumah sewa Khaizuran di Noble Park. Kebetulan penyewanya pulang ke tanah air. Hari ketiga pula (Khamis) mereka tinggal di Dandenong Motel.

Kak Dariah telah lama kami kenali, kini mengikuti pengajian peringkat PhD (Nursing) di Adelaide. Tinggal di rumah yang pernah kami sewa ketika di Adelaide dahulu bersama 2 anaknya. Abg Saiful serta anak lelaki bongsunya baru tiba dari Kelantan beberapa hari sebelumnya.

Dalam kesibukan mereka, sempat mereka berkunjung makan petang di rumah kami pada hari Jumaatnya. Pertama kali dapat berjumpa Abg Saiful. Orangnya mudah mesra dan humble sahaja. Dahulu pernah berkerja di MARDI dan kini sibuk dengan urusan perniagaannya sebagai kontraktor perumahan dan agen pelancongan di Kelantan.

Keluarga Nurul Aini

Bergambar di backyard, membelakangi pohon tin dan lemon
Nurul Aini juga dari Adelaide. Kini di tahun akhir pengajian PhD di sana. Mereka datang ke Melbourne selama 3 hari (Khamis, 18/12/2008 – Sabtu, 20/12/2008) untuk melancong bersama-sama dengan ibu bapanya serta adik lelakinya serta kenalan mereka, Wan Suhaimi bersama isteri dan anaknya. Mereka baru tiba dari Kelantan beberapa hari sebelumnya.
Di Melbourne, mereka tinggal di rumah Khaizuran selepas keluarga Kak Dariah berpindah ke motel. Di samping menjemput mereka makan di rumah kami, mereka turut dibawa mengunjungi Dandenong Market untuk mencari cenderahati Australia, DFO di Essendon dan beberapa tempat tarikan di Dandenong. Sebelum pulang ke Adelaide, mereka singgah di Victoria Market di Melbourne City.

Seronok betul ibu bapa Nurul apabila mengetahui Laili pernah belajar di Kota Bharu dan kami pula sering balik kampung di Kuala Terengganu. Berkali-kali mengingatkan kami, jangan lupa ke rumah mereka di Pengkalan Chepa, Kelantan. Begitulah sikap orang-orang tua. Perkenalan walaupun singkat seharusnya diperpanjangkan lagi agar silaturahim yang terjalin tidak putus begitu sahaja. Insya Allah.

Laila Kamaliah

Dari kiri; Laila, Laili dan Zie
Dr. Laila Kamaliah adalah rakan lama Laili ketika menuntut di MRSM KB dahulu. Juga rakan lama kepada Azidah, yang kini bekerja di Melbourne. Sekarang Laila sedang mengikuti job attachment di Flinders Medical Centre (FMC) di Adelaide. Datang bercuti beberapa hari ke Melbourne sejak hari Jumaat lalu (19/12/2008) dan tinggal di Melbourne City.

Kesempatan yang ada, ketiga-tiganya bersua pada hari Sabtu dan datang bertandang ke rumah kami. Apa lagi apabila dah lama tak berjumpa, banyak perkara yang dibualkan. Insya Allah disambung lagi ketika kami bertandang ke Adelaide pada minggu berikutnya.
Begitulah betapa tingginya nilai persaudaraan dan persahabatan. Kemesraan akan tersemai tanpa disedari dan Insya Allah akan terus mekar di ingatan.

No comments: