Tuesday, January 6, 2009

Jalan-jalan Ke Adelaide > Gorge Wildlife Park

Pagi Sabtu (27/12/2008), kami bersarapan pagi di rumah Kak Dariah-Abg Saiful di Diagonal Rd, Sturt. Azidah, Kak Ruzi dan Kak Mai yang tidur di apartmen Laila lebih panjang langkahnya. Selepas bersarapan terus ke Marion Shopping Complex, tidak jauh dari rumah Kak Dariah. Kebetulan hari tersebut (27/12/2008) adalah Boxing Day (hari shopping sakan) di South Australia. Itulah, lari dari perangkap Boxing Day di Melbourne pada 26/12/2008, terjerat pula di Adelaide.

Memberi makan kangaroo
Petangnya kami berkunjung ke Gorge Wildlife Park (Gorge WP) di Cuddle Creek, kira-kira 25km dari Adelaide City. Laila pun turut serta. Asalnya kami bercadang ke Cleland Wildlife Park (Cleland WP) di Mt. Lofty Ranges, tempat yang pernah dikunjungi sebelum ini, tetapi berubah rancangan setelah mendapat pandangan dari Nita Jali. Apatah lagi ianya belum pernah kami sekeluarga kunjungi.
Matlamat kami hanya satu, memberi peluang kepada rakan kenalan lain menyuakan makanan kepada kangaroo dengan tangan sambil dikelilingi olehnya. Satu pengalaman yang amat dicari-cari sebagai kenangan berada di Australia. Tambahan pula Gorge WP lebih kecil berbanding Cleland WP. Ianya berkeluasan 14 ekar, terletak di tanah beralun, telah dibuka sejak tahun 1965.

Iddin, Azidah, Laili dan Laila bergambar bersama kangaroo putih
Perjalanan kami ke Gorge WP agak mencabar, mendaki dan menuruni lereng bukit yang berliku-liku. Kami tiba di Gorge WP kira-kira jam 03:30 petang. Tiket masuknya $35 untuk keluarga 2 dewasa, 2 anak, $40 untuk keluarga 2 dewasa, 3 anak dan $45 untuk keluarga 2 dewasa, 4 anak. Untuk dewasa sahaja, bayarannya $13 seorang, kanak-kanak $7 seorang dan tiket konsesi (warga tua, pelajar universiti, OKU) pula $10 seorang.
Melangkah masuk ke taman melalui kedai cenderahati, tiada langsung petugas yang memeriksa tiket. Jika berhajat untuk masuk percuma pun tiada masalah. Itulah sebahagian daripada budaya Aussie, bergantung kepada kepercayaan. Sesuatu yang amat tinggi nilainya.

Solehah, Hanisah dan Azizah memberi makan kangaroo
Di dalam taman, kangaroo adalah antara haiwan pertama yang ditemui. Ada yang berwarna kelabu, coklat dan juga putih. Saiznya tidaklah berapa besar dn menggerunkan seperti di Cleland WP tetapi memadai. Begitu seronok sekali masing-masing menyuakan biskut dan kacang tanah yang dibeli dari kedai cenderahati. Bukan sahaja kepada kangaroo, tetapi juga burung emu dari kandang bersebelahan. Ghairahnya memberi makan sambil merakamkan foto, tidak disedari kehabisan bekalan makanan. Kesian melihat lain-lain kangaroo terlompat-lompat datang menghampiri sambil menyuakan mulut.

Di lain-lain lokasi, pelbagai haiwan dapat dilihat secara dekat samada di dalam kandang, sarang mahupun di kolam. Wallabi, wombat, koala, dingo, echidna, gibbon, meerkat, buaya dan pelbagai jenis burung termasuk little penguin adalah antara tarikannya. Imran antara yang paling teruja. Baginya haiwan sentiasa dekat di hati dan paling suka untuk ditemui. Bagi yang lain, tampak kepuasannya. Tercapai sudah hajat di hati.

Setelah berehat sambil makan-makan dengan bekalan yang dibawa di On-site BBQ, kami pun melangkah keluar. Rupa-rupanya kami adalah yang paling lewat keluar. Sekali lagi, jika ada yang ingin masuk tanpa berbayar pun tiada masalah. Tiada orang yang mengawasinya.
Koleksi foto boleh diakses di Album Foto Kami (kiri web) atau klik di sini.

Jika dilakukan perbandingan antara Gorge WP dan Cleland WP, secara peribadi Gorge WP adalah lebih selesa untuk dikunjungi. Pengalaman bersama kangaroo sama sahaja. Haiwannya pun banyak dan pelbagai. Dengan keluasannya yang sederhana, hampir semua lokasi dapat dilawati tanpa merasa penat. Begitu juga jika berkeinginan mendukung koala, datanglah ketika waktu ditetapkan iaitu jam 11:30 pagi, 1:30 petang dan 3:30 petang setiap hari. Tambahan pula bayaran masuknya lebih murah berbanding Cleland WP.

No comments: