Thursday, January 15, 2009

Panasnya Musim Panas

Cuaca kelmarin dan semalam (Selasa & Rabu) begitu panas sekali. Bukan hanya di Melbourne sahaja tetapi di seluruh Australia. Di kebanyakan tempat suhunya di sekitar 40 darjah Celcius. Udaranya kering. Angin yang bertiup juga kering. Langit pula cerah tanpa awan. Terasa perit kulit terkena panahan cahaya matahari. Pemakaian sun block cream adalah digalakkan. Ianya perlu disapu pada kulit yang terdedah terutama pada lengan dan muka.

Sekarang ini sememangnya musim panas di Australia. Telah hampir 2 bulan ianya berlalu tetapi cuaca panas seumpamanya belum pernah dirasai. Suhu sebelum ini hanya di sekitar 25 – 30 darjah Celcius sahaja. Biasanya diiringi mendung, hujan atau angin sejuk.

Di sekitar Melbourne, suhu pada hari Selasa mencecah hampir 40 darjah Celcius. Tengahari semalam pula suhunya lebih kurang sama. Kain baju yang dijemur sekejap sahaja kering. Namun, kasihan pada tanaman seperti sayuran dan bungaan, daunnya melentok layu walaupun telah disiram.

Ketika panas membahang seperti ini, pantai-pantai dipenuhi pengunjung yang berjemur dan mandi laut. Kolam renang tidak terkecuali. Begitu juga sungai-sungai. Malah semua tempat rekreasi air menjadi tumpuan ramai. Bagaikan pesta air pula.

Kami di rumah seboleh mungkin tidak mahu berada di luar rumah. Langsir hanya dibuka sedikit sahaja, cukup untuk cahaya menerobos masuk. Jika tidak bahang panasnya amat susah untuk keluar kembali. Dalam keadaan berjaga-jaga macam itu pun suhu di dalam rumah telah mencecah 33 darjah Celcius. Malamnya, tingkap terpaksa dibuka agar udara luar yang mulai sejuk dapat masuk. Tidur pun terpaksa berkipas.
Tekak terasa begitu cepat kering. Badan pun sama kiranya terdedah pada matahari atau terperangkap dalam kepanasan. Jika tidak diambil peduli boleh menyebabkan dehydrate.
Akibat "kepanasan melampau" ini, perkhidmatan komuter di Melbourne juga terganggu. Hampir 100 perjalanannya terpaksa dibatalkan menyebabkan kesesakan teruk di stesyen-stesyen komuter.

Dinko Lukin, salah satu kilang pemprosesan tuna terbakar di Port Lincoln
Apabila panas seumpamanya, secara automatik pihak berkuasa mengisytiharkan Total Fire Ban. Tiada langsung pembakaran terbuka dibenarkan. Semak samun biasanya amat mudah marak jika terkena percikan api.
Pada hari Selasa sahaja dilaporkan 2 kebakaran besar berlaku. 200 meter persegi kawasan terbakar di Garigal National Park di utara Sydney. Paling besar berdekatan Port Lincoln di Eyre Peninsula, South Australia. Seluas 281 hektar kawasan terbakar mengakibatkan 2 rumah ranap dan 2 kilang pemprosesan ikan tuna juga turut terlibat.

Hari ini suhunya dijangkakan turun ke sekitar 23 darjah Celcius. Begitu juga sehingga akhir minggu ini. Suhu yang dikira selesa. Pada awal minggu hadapan, diramalkan suhu panas kembali melanda tetapi dijangkakan tidaklah sepanas kelmarin dan semalam.

Semuanya itu ramalan sahaja. Ketentuannya hanya Allah Yang Maha Mengetahui. Redhalah kita sebagai hambaNya.

No comments: