Saturday, January 3, 2009

Jalan-jalan Ke Adelaide > Victor Harbour

Kami tiba di motel penginapan di Victor Harbour, Apollon Motel kira-kira jam 09:00 malam. Cahaya matahari masih berbalam menandakan waktu malam baru sahaja menjengah.

Little Penguin @ Granite Island

Meredah gelap malam ke Granite Island
Penyambut tetamu motel menyarankan kami terus ke Granite Island, tidak jauh dari motel untuk melihat little penguin @ fairy penguin mendaki tebing batu pulang ke sarangnya di celah-celah batuan di daratan. Satu saranan yang baik. Tanpa berlengah lagi, kami terus bergegas berjalan kaki ke sana merentasi causeway sepanjang 632 meter menyeberangi Encounter Bay.

Setibanya di Granite Island, kelihatan 2 ekor penguin terkedek-kedek mencari sarangnya (burrow), manakala seekor lagi sedang mendaki tebing di tepi teluk. Gelap malam hanya diterangi lampu jalan yang malap. Suasana senyap sunyi. Setiap orang cuba mendiamkan diri sambil memerhatikan pergerakan penguin. Kami duduk di bongkah batu berdekatan.

Para pengunjung mulai mengelilinginya. Terpinga-pinga dibuatnya penguin tersebut. Naik turun tebing dan ke hulu ke hilir mencari di mana sarangnya. Begitu juga yang sedang mendaki tebing, langsung tidak bergerak kerana ramai orang di hadapannya. Di celah-celah batu kelihatan beberapa lubang, rasanya itulah antara sarang yang dicari.

Terdapat juga pengunjung yang mengambil gambar, sesuatu yang boleh menakutkannya.Tiada siapa yang menegur dan tiada kelihatan petugas yang memantau. Terasa sakit hati dibuatnya. Teringat akan pengalaman di Phillips Island di mana para pengunjung dilarang keras mengambil dan menganggu penguin, malah petugasnya juga ramai.

Selepas sejam, kami terus beredar pulang ke motel. Malas nak berjalan menengok penguin di lain tebing. Baik balik ke bilik sahaja. Badan pun dah terasa kepenatan.

Horse Drawn Tram

Di taman permainan berhadapan Encounter Bay
Keesokan harinya, pagi-pagi lagi anak-anak dah keluar menuju ke arah pantai berdekatan Causeway, bermain di taman permainannya. Suasana awal paginya begitu tenang sekali. Kedapatan masih banyak bangunan bersejarahnya yang masih kekal terpelihara, sesuatu yang begitu dititik beratkan di Australia. Di samping itu terdapat juga tarikan lain seperti Whale Centre, Soldiers Memorial, Encounter Coast Discovery Centre dan SteamRanger Train ke Goolwa. Kak Ruzi, Kak Mai dan Azidah pun turut serta merayau dan meninjau di sekitarnya sambil mengambil gambar.

Selepas check-out, kami kembali ke pekan Victor Harbour untuk merasai pengalaman menaiki tram 2 tingkat yang ditarik kuda jenis Clydesdale, dikenali sebagai Horse Drawn Tram melalui tramway/ causeway menuju ke Granite Island. Ianya juga tinggalan sejarah di mana pernah menjadi pengangkutan utama seawal pertengahan tahun 1860 lagi. Pemandangan sekeliling cantik sekali dengan pantai yang memutih bersih, batuan granit memagari teluk dan air cetek membayangi dasarnya. Perjalanan sehala mengambil masa kira-kira 20 minit sahaja.

Menaiki Horse Drawn Tram
Di Granite Island, dapat dilihat jelas sarang-sarang little penguin di celah-celah batu yang telah dipahatkan papan sebagai laluan. Bongkah batu yang kami duduki semalam pun ada sarangnya. Opps.. mungkinkah itu sarang penguin malam tadi yang terkial-kial mencarinya sedangkan kami duduk melindunginya. Terasa bersalah pula. Salahkan orang menganggu, tidak sedar kami pun mungkin turut terlibat sama. Sorry… little fairy.

Terdapat juga Penguin Centre yang memaparkan pelbagai penerangan berkaitan penguin tetapi ditutup, cuti Krismas. Bagi yang lasak, boleh mendaki anak-anak tangga menuju ke puncak bukit batu granit. Disediakan juga laluan penjalan kaki, Kaiki Trail sejauh 2.9km mengelilingi Granite Island. Kami tak larat, tambahan pula masanya dah agak suntuk.

Di hadapan Penguin Centre
Dari kejauhan di barat pulau pula, dapat dilihat tanjung yang mengunjur keluar dikenali sebagai Bluff yang melengkungi Encounter Bay.

Cenderahati berkaitan Victor Harbour boleh didapati di Information Centre, berdekatan Horse Tram Station. Terdapat juga di kedai cenderahati di Granite Island tetapi harganya mahal sedikit berbanding di I-Centre.
Koleksi foto berkaitan boleh diakses di Album Foto Kami (kiri web) atau klik di sini.

Menjelang jam 01:00 petang, kami bergerak ke Goolwa, mencari tempat untuk berehat, makan tengahari serta solat. Kami singgah di Goolwa Barrages, Sir Richard Peninsula setelah berpusing-pusing mencari pantai untuk menangkap cockle (bukan kerang, seakan kepah), pengalaman yang pernah dilalui oleh Laili dan anak-anak ketika di Adelaide 2 tahun lepas.

No comments: