Thursday, January 1, 2009

Jalan-jalan Ke Adelaide > Port Campbell

Misi Jalan-jalan ke Adelaide kami bermula pada hari Rabu (24/12/2008), sehari sebelum Hari Krismas. Cuacanya agak baik, panas dengan suhu sekitar 25°C. Kami bertolak dari rumah di Dandenong kira-kira jam 11:00 pagi. Tiga buah kereta sewa berkonvoi. Bersama kami adalah Dr. Ruziaton (Kak Ruzi), Dr. Maimunah (Kak Mai), Azidah dan Dr. Siti Aminah (Kak Siti) serta anak-anaknya, Al-Imran, Umar dan Azizah.

Pemandangan di jalanan
Kak Ruzi dan Kak Mai baru 2 bulan tiba di Melbourne untuk job attachment selama 9 – 12 bulan. Begitu juga Kak Siti yang baru tiba beberapa hari sebelumnya. Azidah pula dah 10 bulan berkerja di Melbourne. Mereka amat teruja untuk mengikut rancangan kami untuk ke Adelaide sambil singgah di beberapa tempat pelancungan di sepanjang jalan melalui laluan pantai.

Berpandukan Navman GPS, kami melalui Princess Highway. Tersasar masuk ke lebuhraya baru, Hamilton Highway yang tiada dalam GPS (peta 2007). Sepatutnya kami membelok ke Geelong. Melway (buku peta Melbourne) pula tertinggal di rumah. Akhirnya ditemui jalan merentasi padang rumput di kiri kanan jalan di Ceres, menuju ke Colac. Tak mengapalah, melencong sambil melancong.
Koleksi foto boleh diakses di Album Foto Kami (kiri web) atau klik di sini.

Imran dan Hanisah di tepian pantai Port Campbell Harbour
Kami tiba di Port Campbell Harbour sekitar jam 02:00 petang. Berhenti untuk makan-makan dan rehatkan badan. Seronok melihat keseronokan anak-anak bersama Umar dan Azizah dikelilingi camar laut (seagull) memagut cebisan roti yang dilempar. Sempat juga Imran, Solehah dan Hanisah bermain air di tepian pantai yang landai dan bersih. Di sana-sini kelihatan ramai Aussie berbikini sedang berbaring berjemur. Itulah nikmat matahari bagi mereka.

Ketika melancung seperti ini, kedai cenderahati sememangnya menjadi salah satu tumpuan kami. Kedai di Port Campbell Harbour ini agak besar dengan pelbagai jenis cenderahati yang agak susah untuk dipilih. Fridge magnet dan poskad tempat dilawati biasanya menjadi pilihan. Brosur berbentuk pamplet atau buku, lebih-lebih lagi mengisahkan sejarah setempat juga menarik minat kami. Itulah yang dibeli. Sebagai ingatan dan kenangan pernah sampai di sini.

Mengendong Imran menyusuri paltform
Seterusnya kami ke Port Campbell National Park untuk melihat keunikan batuan pasir (sandstone) Twelve Apostles tertegak kukuh di tepian pantai. Kini hanya tinggal 8 sahaja setelah 4 daripadanya runtuh dilanda ombak dan hakisan. Yang terakhir runtuh pada 2 Julai 2005. Ini adalah kali ketiga kami ke sini, manakala Laili dan Imran kali keempat. Semuanya mengiringi kawan-kawan dan keluarga dari Malaysia.

Ikutkan hati nak bawa mereka singgah di Loch Ard Gorge, London Bridge dan Grotto yang mempunyai sejarah dan keunikan batuan yang tersendiri tapi masa tidak mengizinkan. Tambahan pula anak-anak kelihatan telah kepenatan mengunjungi setiap pelusuk Look-Out Platform yang disediakan di Twelve Apostles. Jika berhajat, bolehlah masing-masing berkunjung lagi di lain kesempatan.

Motor Inn dan kolam renangnya (tak sempat mandi pun..)

Menyusuri Great Ocean Rd melalui Warnambool, memasuki Princess Highway, kami terus menuju ke Mt. Gambier. AlhamduliLlah selamat tiba di Paragon Limestone Motor Inn kira-kira jam 9:00 malam (waktu di South Australia lewat setengah jam dari Victoria). Blok 2 tingkat umpama asrama dengan pecahan bilik-bilik agak selesa dengan fasiliti yang memuaskan. Bilik yang kami sekeluarga duduki adalah 2 bilik bersambung pintu di tengahnya (connecting room). Di sinilah kami bermalam sebelum meneruskan misi pelancongan kami di Mt. Gambier keesokan harinya.

Di samping Paragon, terdapat juga beberapa blok penginapan lain di sekitarnya seperti Best Western, Arkana dan Comfort Inn.