Saturday, January 24, 2009

Melbourne Panas

Beberapa hari ini cuaca di Melbourne dan sekitarnya agak panas. Ada ketika suhunya melewati 40 darjah Celcius. Banyak tempat yang mengalami bushfire terutama melibatkan kawasan perladangan, ladang rumput, taman dan hutan. Malah di sesetengah tempat, kebakarannya melarat sehingga ke kawasan penempatan. Diburukkan lagi dengan angin kencang yang bertiup sekitar 100 – 130 km/sejam serta ribut petir yang dikatakan turut mencetuskan kebakaran.

Pada hari Selasa, kawasan taman seluas 6 hektar di Carrum Downs, kira-kira 12 km dari Dandenong marak terbakar. Sebuah rumah dilaporkan turut terlibat. Begitu juga beberapa tempat di Langwarrin dan Seaford berdekatan dengannya.

Kebakaran di Malmsbury
Pada hari Khamisnya pula, beberapa kawasan di tengah Victoria mengalami nasib yang lebih teruk. Di Malmsbury dan Taradale yang terletak di utara Melbourne, seluas 370 hektar kawasan perladangan, ladang rumput dan hutan marak terbakar. Di Woodend, bersebelahan dengannya, seluas 350 hektar terlibat. Manakala laluan keretapi antara Melbourne ke Bendigo terpaksa ditutup atas sebab yang sama.

Banyak lagi kes seumpamanya berlaku tetapi melibatkan kawasan yang lebih kecil, antaranya di Alexandra di timur laut Melbourne dan Bairnsdale, Orbost serta Cann River di timur Melbourne.

Kesan dari bushfire ini, langit yang membiru bertukar menjadi kelam berjerebu. Kabus asap dan habuk menyelubungi ruang udara di sekitarnya. Apatah lagi jika hujan tidak turun, hanya berbantukan tiupan angin. Keadaan yang amat tidak sihat dan boleh mengakibatkan mudarat kepada kesihatan. Umpama suasana jerebu di tanah air yang sering berlaku ketika musim panas.

Menurut ramalan, suhu di Melbourne akan menurun sekitar 24 darjah Celcius di penghujung minggu ini sehingga awal minggu hadapan tetapi meningkat kembali sekitar 38 darjah Celcius beberapa hari selepasnya.

Inilah realiti musim panas. Kini ia dipuncak dengan kepanasan yang melewati 40 darjah Celcius. Ketentuan yang tidak dapat dijangka. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui apa yang akan berlaku seterusnya. Moga-moga dilindungi olehNya dari malapetaka, lebih-lebih lagi di bumi Australia yang sememangnya “panas” dengan pelbagai gejala yang tidak sihat.

No comments: