Sunday, January 25, 2009

Jalan-jalan Melbourne > Melbourne Aquarium

Ketika bersarapan pagi Ahad hujung minggu baru-baru ini, tercetus cadangan, “Apa kata hari ni kita ke Melbourne Aquarium. Kita tengok penguin Antarctica. Sambil tu kita boleh jalan-jalan di Melbourne City”. Semuanya setuju. Tambahan pula cuacanya baik, langit cerah dengan suhu sederhana panas. Elok untuk berjalan-jalan makan angin.

Di hadapan Federation Square
Kami bertolak dari rumah agak lewat, kira-kira jam 12:30 tengahari, selepas latihan Tae Kwon Do Izzuddin di masjid. Kami naiki komuter dari Caufield Station menuju ke Flinders Station, berhadapan Federation Square. Tiket hari Ahad, dikenali Sunday Savers lebih murah dari hari-hari biasa, hanya $3.20 seorang.
Di City, kami singgah seketika di Visitor Information Centre untuk mendapatkan peta Melbourne CBD. Seterusnya kami ke Es Teler 77 di Swaston St, kedai makan Indonesia yang terletak berhadapan State Library. Seronok juga sesekali makan di luar. Nasi goreng, pecal, air buah serta air batu campurnya sedap sekali.

Selepas bersolat Zohor di City Mosque di Jeffcott St, kami menaiki City Circle Tram (percuma) menuju ke Melbourne Aquarium. Tram yang dinaiki agak lama, bukan sahaja reka bentuknya yang klasik, enginnya juga dah tua, ibarat bunyi engin bot sungai. Sampai di Harbour Esplanade, tak larat lagi untuk bergerak kerana terlebih muatan (penumpangnya penuh) menyebabkan ianya semput.
Berjalan kaki kami melepasi Telstra Dome dan Southern Cross Station serta menyusuri Spencer St dan Flinders St menuju ke akuarium dan tiba di sana kira-kira jam 5:30 petang. Akuarium biasanya dibuka sehingga jam 06:00 petang sahaja tetapi dari 1 Jan – 26 Jan, 2009, ianya dibuka sehingga jam 09:00 malam. AlhamduliLlah, bernasib baik kami, jika tidak kempunanlah anak-anak.

Melbourne Aquarium tidaklah berapa besar, terletak di dalam bangunan 3 tingkat, bersebelahan Yarra River di Cnr Kings-Flinders St, bertentangan dengan Crown Entertainment Complex. Tiket masuknya agak mahal. Tiket keluarga (2 dewasa + 2 kanak-kanak) harganya $85.00 dan tambahan kanak-kanak $8.50 seorang. Imran tidak dikira (percuma).

Terdapat 4 exhibit yang berbeza. Mula-mula masuk adalah Antarctica, diikuti Weird and Wonderful, seterusnya River to Reef dan paling akhir Sharks Alive.

Antarctica adalah exhibit yang baru dibuka, mengenengahkan alam kehidupan penguin jenis King dan Gentoo. Ketika ketibaan kami, kawanan penguin sedang bersantai di habitat kutub berair batu yang dilingkungi cermin kaca. Di kolamnya tiada seekor pun penguin yang sedang berenang. Mungkin hanya berfungsi ketika waktu makan yang disekalikan dengan pertunjukan yang diadakan setiap 2 jam sekali, mulai jam 11:00 pagi.

Di aras yang sama, bersebelahan Ice Station adalah dunia hidupan marin yang menakjubkan terutama di dasar laut yang sukar diterokai. Terdapat sea horse, sea dragon, lionfish dan pelbagai hidupan laut lagi yang tidak pernah ditemui dan ianya amat unik samada dari segi bentuk, warna mahupun habitatnya. Keterangan ringkas hampir setiap hidupan ada dipaparkan bersebelahannya untuk rujukan. Terpesona kami melihat kebesaran Illahi. Di sebalik keindahan alam di bumi nyata, masih kedapatan dunia lain yang tidak kurang indah dan menarik.

Ketam gergasi dari celahan dinding menuju Oceanarium
Selepas Weird and Wonderful, kami bergerak pula ke River to Reef Exhibit. Hidupan yang biasa kita temui dan serasi dengan hampir setiap orang ditonjolkan untuk makluman. Banyak informasi berkaitan dipaparkan. Masih banyak perkara sebenarnya yang kita tidak ketahui. River Cave, Billabong, Lost Lagoon, Sea Jellies dan Coral Atoll adalah antara dunia hidupan air yang diketengahkan. Terdapat juga booth penerangan berkaitan jerung, starfish dan lobster. Pengunjung dibenarkan untuk menyentuhnya termasuk pelbagai bentuk telur jerung mengikut jenisnya.

Exhibit terakhir adalah Sharks Alive yang terletak di Basement. Di sinilah terletaknya Oceanarium dengan pandangan 360 darjah melingkungi laluan pengunjung. Dengan isian air kira-kira 2.2 million liter padu, terdapat pelbagai hidupan laut dalam yang dapat ditonton secara live. Ikan jerung, pari gergasi, penyu dan jutaan ikan kecil berenang bebas di celah-celah hidupan karang yang pelbagai bentuk, warna dan saiz. Amat indah sekali.

Kawanan ikan kecil berenang bersama jerung di Oceanarium
Anak-anak begitu asyik sekali menyelami setiap hidupan yang dipertontonkan. Satu demi satu diterokai penuh minat termasuk Imran. Pelbagai persoalan ditimbulkan semata-mata untuk mendapatkan kepastian. Secara tidak langsung setiap orang termasuk kami, ibu bapanya turut mempelajari sesuatu yang baru. Betapa luasnya ilmu pengetahuan, tidak terjangkau dek akal yang terhad.

Melangkah keluar, kami singgah bergambar (simulation) berlatar belakangkan pilihan hati serta singgah di Aquarium Shop untuk membeli cenderahati kenang-kenangan.
Koleksi foto boleh dilihat di ruangan Album Foto Kami (kiri web) atau klik di sini.

Sebelum bertolak pulang, kami ke City Mosque untuk bersolat Maghrib. Dua saf makmum lelaki, hampir semuanya adalah para pemandu teksi dari pelbagai bangsa. Dari masjid, kami menapak (berjalan kaki) ke Southern Cross Station, hub-station seumpama KL Sentral di Kuala Lumpur.

Di dalam komuter terdapat kelompok muda-mudi di sana sini. Keesokan harinya (26 Januari) adalah hari cuti umum, Australia Day. Tidak hairanlah mereka kelihatan begitu bebas. Dengan pakaian menjolok mata dan perlakuan kurang sopan, tiada langsung rasa segan dan malu mahupun rasa hormat pada penumpang lain. Begitulah budaya hedonisme yang sudah mendarah daging di dalam masyarakat di Australia. Amat membimbangkan sekali bagi anak-anak yang sedang meningkat remaja. Moga keluarga kami dilindungi Allah sentiasa (Ameen).

Kami tiba di Caufield Station kira-kira jam 10:00 malam dan tiba di rumah setengah jam selepasnya. Semuanya kepenatan. Selepas solat Isyak, semuanya lena melepaskan lelah.

No comments: