Wednesday, January 21, 2009

Makan2 Dandenong > Rumah Mohd Nor

Suasana majlis di back yard rumah Mohd Nor-Suriati
Petang Sabtu, 17/01/2009, keluarga Dandenong-Noble Park bertemu lagi. Pertemuan pertama untuk tahun 2009. Kali ini di rumah Mohd Nor-Suriati di Ann St, Dandenong. Majlis yang dinanti-nantikan sebagai medan untuk bersua muka, sekaligus mempereratkan silaturrahim yang sedia terjalin.

Persiapannya telah dilakukan secara ukhwah terutama kaum ibu. Menu utamanya sate. Sehari sebelumnya, mereka berkumpul di rumah Mohd Nor untuk tugasan memotong, mencucuk dan marinate. Suasana yang meriah, ibarat persiapan kenduri kahwin pula. Boleh juga dikatakan, umpama mesyuarat Mak Cik Kiah. Kemesraan yang tiada terungkap dek kata-kata. Moga berpanjangan.

Jemputan hari Sabtu bermula selepas solat Asar, sekitar jam 05:30 petang. Ruang belakang rumah (back yard) rumah Mohd Nor amat sesuai untuk majlis seumpamanya. Bukan sahaja luas tetapi turut dilengkapi ruang BBQ berbumbung serta tempat makan yang santai. Cuacanya baik cuma sejuk sedikit dengan angin bertiup lembut.

Tuan rumah sedang melayan tetamu
Hampir semua ahli keluarga Dandenong-Noble Park datang kecuali keluarga Rashdan-Rohani (kebetulan bercuti di Adelaide) serta Arabi (kerja tapi isterinya Yasmin, anak dan ibu mertuanya datang). Dimeriahkan lagi dengan kehadiran Azura, isteri Tg Rashdan dengan anaknya, Tg Hana yang baru pulang ke Dandenong dari Malaysia. Juga kehadiran keluarga baru Dandenong, Dr. Siti Aminah serta 3 anaknya, al-Imran, Umar dan Azizah. Bertambah lagi ahli Keluarga Dandenong-Noble Park.

Pelbagai juadah yang terhidang amat sedap sekali, sehingga tak terlarat untuk dimakan setiap satu daripadanya. Masing-masing membawa juadah istimewa mereka untuk dikongsi bersama, antaranya nasi lemak, nasi goreng, beehoon goreng, dendeng, puding, air soya cincau dan banyak lagi. Yang pasti sate dan udang bakar mendapat sambutan utama. Udangnya tidak sempat bertahan lama, masuk talam sahaja terus berpindah masuk pinggan.

Tersenyum girang Azura setelah lama tidak bersua
Apabila bertemu, pelbagai perkara menjadi bualan. Maka banyak maklumat baru yang diperolehi. Bukan sahaja berkaitan isu semasa tetapi juga bersangkut paut dengan hal-hal di sekitar ahli keluarga sendiri. Begitu juga anak-anak dengan agenda mereka sendiri, bermain apa sahaja permainan yang ada.

Saudara Arabi sendiri sudah menyampaikan pesan, jangan lupa bertandang ke rumahnya pula pada 26/01/2008 nanti, selepas masuknya waktu Zohor. Hari Isnin, kebetulan cuti umum, Australia National Day. Insya Allah.

No comments: