Tuesday, December 30, 2008

Jalan-jalan Ke Adelaide

Sekarang ini adalah musim panas di Australia terutama di negeri-negeri di bahagian selatannya, Victoria dan South Australia. Ketika yang amat sesuai untuk jalan-jalan makan angin sambil menghargai keindahan alam semesta dan ciptaanNya. Tambahan pula waktu siangnya lebih panjang daripada waktu malam. Bermakna lebih banyak masa untuk menerokai setiap tempat yang dilawati. Ditambah pula dengan musim cuti persekolahan yang baru bermula sehingga akhir bulan Januari nanti.

Cuaca terang mengiringi perjalanan kami. Alhamdulillah
Hari Krismas (25 Dis) pada tahun ini jatuh pada hari Khamis. Cuti Boxing Day di Victoria pula keesokan harinya (Jumaat). Diikuti pula 2 hari cuti hujung minggu (Sabtu dan Ahad). Peluang yang ada kami berkunjung ke Adelaide. Jika dahulu, kami hanya melalui Western Highway merentasi laluan tengah, kini kami menyusuri pantai bermula dari Port Campbell ke Victor Harbour sebelum ke Adelaide. Pulangnya baru kami melalui Western Highway.

Kali ini misi jalan-jalan makan angin kami turut sama disertai oleh beberapa orang rakan. Dr. Ruziaton, Dr. Maimunah, Azidah dan Dr. Siti Aminah bersama 3 orang anaknya, Al-Imran, Umar dan Azizah. Tiga buah kereta berkonvoi bersama. Dua Nissan Tiida dan satu Toyota Corolla Ascent disewa dari Hertz Dandenong.

Berlatar belakangkan Blue Lake
Kami bertolak menjelang tengahari Rabu (24/12/2008) melalui Princess Highway dan singgah makan tengahari di Port Campbell Harbour. Sebelum bertolak ke Mt. Gambier, sempat kami singgah di Port Campbell Marina Park untuk menghayati keindahan batuan Twelve Apostles. Kami bermalam di Mt. Gambier.

Hari Khamis (25/12/2008), kami berkunjung ke Umperstone Sinkhole dan Blue Lake. Petangnya menyusuri laluan pantai serta menaiki feri merentasi Murray River di Wellington ke Victor Harbour untuk bermalam di sana.

Setibanya di Victor Harbour kami terus bergegas ke Granite Island untuk melihat Little Penguin pulang ke sarang di saat matahari tenggelam. Keesokan harinya kami menaiki Horse Tram ke Granite Island serta meninjau kawasan sekitar Victor Harbour. Juga ke pantai di Golwa untuk makan tengahari dan mencari cockle sebelum menuju ke Adelaide.

Imran di salah satu pokok di Umperstone Sinkhole
Kami berada di Adelaide selama 2 hari 2 malam (Jumaat – Ahad). AlhamduliLlah murah rezeki. Dijamu makan di rumah Nurul, Kak Dariah, Dr. Jali-Dr. Nita dan Dr. Budin-Dr. Ati. Bermalam pula di rumah Jali-Nita, Laila dan Budin-Ati. Antara tempat yang sempat dikunjungi adalah Gorge Wildlife Park dan Marion Shopping Complex.

Menjelang tengahari Ahad (28/12/2008), kami bertolak pulang ke Melbourne dari rumah Budin-Ati di Mt. Barker melalui Western Highway. AlhamduliLlah selamat tiba di Dandenong kira-kira jam 11:00 malam.

Insya Allah kisah perjalanan makan angin ini akan diperincikan dalam entri seterusnya.
Perjalanan yang amat memenatkan. Terbayang jelas di setiap wajah akan rona keletihan. Namun disebaliknya tergambar akan kepuasan. Penat dan letih terbayar dengan kutipan pengalaman yang tidak ternilai. Foto-foto yang dirakam oleh setiap orang membuktikannya. Kesempatan yang ada mungkin berulang dan mungkin juga tidak sehinggalah kaki kembali menjejak bumi Malaysia. Segala puji untuk Allah SWT yang telah mengurniakan kesempatan ini. AlhamduliLlah.