Monday, December 29, 2008

Salam Ma'al Hijrah 1430H

Tanpa disedari Tahun Hijrah 1430 telahpun menjengah. Hari ini bermulanya Awal Muharram. Setiap hari asyik dok sibuk dengan hari-hari di Tahun Masihi. Lebih-lebih lagi di Australia, negara omputih. Jika tidak dilihat pada Taqwim Solat, mungkin langsung tak diketahui apa bulan dan harinya.

Hadirnya tahun hijrah pada tahun ini sekaligus menandakan telah 1, 430 tahun RasuluLlah (selawat dan salam) berpindah/ berhijrah dari kota Mekah ke kota Madinah. Perpindahan yang amat menyayat hati baginda. Sedih meninggal tempat dilahir dan dibesarkan serta kaum keluarga semata-mata untuk menyebar luaskan agama Islam. Perjuangan baginda yang begitu agung dalam mendaulat dan menjunjung tinggi kalimah tauhid diteruskan pula oleh para pejuang Islam bertali arus sehinggalah sampai kepada kita.

AlhamduliLlah, sekali puji untuk Allah. Dengan keizinan dan kasih sayangNya kita menjadi seorang Muslim.

Ya Allah, perteguhkanlah keimanan dan keislaman kami. Jadikanlah kami ini hambaMu yang benar-benar mengikuti jalan yang lurus sebagaimana yang ditunjukkan oleh RasuluLlah (selawat dan salam).

Ya Allah, kurniakanlah kekuatan kepada kami untuk sentiasa memperbaiki diri kami. Berhijrah kepada kebaikan yang lebih baik dari hari-hari sebelumnya. Tiada apa yang diharapkan selain dari redhaMu, Ya Allah. Perkenankanlah (Ameen).

Terasa sedih dan pilu hati mengenangkan, kedatangan hijrah tahun ini dibasahi darah warga Palestin di Gaza akibat kebiadapan zionis Israel. Lebih 300 orang meninggal dan lebih 500 orang cedera. Betapa kejamnya mereka.

Ya Allah, perteguhkanlah hati umat Islam dan kurniakanlah kejayaan kepada Islam sebagaimana yang telah Engkau janjikan.

HambaMu ini teramat lemah, hanya kekuatan dan kekuasaanMu yang didambakan. Tolonglah Ya Allah.

No comments: