Saturday, December 20, 2008

Cuti Persekolahan Akhir Tahun

Hari ini (20/12/2008) bermulalah cuti persekolahan akhir tahun. Cuti panjang sehingga 01/02/2009, dikenali juga sebagai Cuti Musim Panas (Summer Holiday).

Semalam, waktu persekolahan di sekolah Izzuddin, Hanisah dan Solehah, Dandenong North Primary School (DNPS) tamat awal, jam 01:30 petang. Imran pula lebih awal. Hari Isnin baru-baru ini (15/12/2008) berakhir persekolahannya di Dandenong North-East Kindergarten.

Minggu terakhir persekolahan mereka agak sibuk dengan pelbagai aktiviti akhir tahun. Imran dengan Year-End Party pada hari Isnin dan Izzuddin dengan Graduation Day pada keesokan harinya. Hari Rabu, semua pelajar DNPS terlibat dengan Extravaganza Concert. Kelas Hanisah pula ada jamuan/parti dengan buddies pada hari Khamis.

Cuti persekolahan akhir tahun biasanya amat dinanti-nantikan. Yalah dapat bercuti panjang. Namun amat merisaukan jika tiada program khusus untuk anak-anak. Mereka akan cepat merasa bosan dan lebih banyak membuang masa.

Yang pasti Dandenong Library menjadi tempat wajib untuk dikunjungi sekurang-kurangnya sekali seminggu, ada program Summer Reading Club. Jika berkelapangan, sesekali bolehlah dibawa berjalan-jalan, melancung ke tempat-tempat menarik. Ketika lain, mereka bolehlah setkan masa untuk bermain kriket dan bola sepak dengan rakan kenalan mereka. Ada juga rancangan untuk membawa mereka menonton wayang (filem) yang bersesuaian di Reading Cinema. Mungkin akan ada lagi program untuk sibukkan mereka.

Diharapkan mereka dapat menggunakan masa cuti ini dengan sebaiknya.

No comments: