Tuesday, February 3, 2009

Melbourne Over 40C

Australia, khususnya Melbourne, Victoria kini dalam musim panas. Umumnya, setiap tahun ianya bermula dari bulan Disember sehingga bulan Februari, sebelum bertukar kepada musim luruh untuk 3 bulan berikutnya. Kebiasaannya, purata suhu musim panasnya sekitar 28 – 33 darjah Celcius. Sesekali kemuncak suhunya boleh mencecah 40 darjah Celcius tetapi amat jarang sekali berlaku.

Minggu lepas, bahang panasnya amat terasa sekali. Bermula dari hari Selasa dengan suhu panas sekitar 37 darjah Celcius, meningkat kepada purata 43 darjah Celcius selama 3 hari berturutan; Rabu, Khamis dan Jumaat. Seterusnya menurun sedikit pada hari Sabtu kepada 38 darjah Celcius. Malah diberitakan di Adelaide, suhunya lebih panas sehingga mencecah 47 darjah Celcius.

Daun pokok cili layu, daun pokok kesom (belakang) pula mengering
Setiap orang mengeluh panas. Ketika kemuncak suhu 43 darjah Celcius, di dalam rumah suhunya mencecah sehingga 38 darjah Celcius. Nak tak nak terpaksalah dipasang air conditioner. Berkuranglah sedikit rasa panasnya. Malamnya pula masing-masing tidur berkipas. Waktu Subuhnya masih lagi berbahang panas dengan suhu sekitar 33 darjah Celcius.

Bukan sahaja manusia merasai peritnya bahang panas ini, tumbuhan dan haiwan juga tidak terkecuali. Dedaunan pokok “menjadi layu” (melayu) dan berguguran, malah ada yang terbakar. Rumput kekuningan kerana tiada sumber air. Haiwan melata seperti semut merayap merata mencari sumber air dan makanan terutama di dapur.

Difahamkan, fenomena suhu melebihi 40 darjah Celcius secara berterusan ini hanya berlaku 50 – 100 tahun sekali. Kali terakhir pada Januari, 1959 di mana selama 3 hari berturutan suhunya melebihi 40 darjah Celcius. Manakala pada Januari, 1908, fenomena seumpamanya berlarutan selama 5 hari. Nampaknya bulan Januari sememangnya kemuncak musim panas sejak dahulu lagi. Begitulah ketentuan Illahi.

Petugas CFA bertungkus-lumus memadam kebakaran di Mirboo North

Natijah dari kepanasan “melampau” ini, diberitakan sekurang-kurangnya 30 orang telah meninggal dunia di Victoria akibat tekanan panas. Lebih parah lagi, di sesetengah tempat sumber tenaganya langsung tidak berfungsi. Bushfire pula dikesan di banyak lokasi. Dilaporkan sebanyak 29 buah rumah kediaman, 64 buah rumah ladang, 5 kereta dan 2,200 hektar kawasan penanaman musnah dalam kebakaran. Kawasan paling teruk ialah di tengah Giipsland melibatkan Mirboo North, Boolarra dan Yinnar.

Begitulah dugaan dari Allah SWT. Juga sebagai peringatan akan panasnya Padang Mahsyar dan panasnya Neraka. Panasnya dunia hanyalah sekelumit sahaja dari kepanasan akhirat. Bayangkan tika matahari hanya sejengkal di atas ubun-ubun berserta lautan peluh membanjiri Padang Mahsyar. Begitu juga lonjakan api neraka yang meluruhkan kulit. Amat menakutkan sekali. Wahai diri ini, insafilah...

No comments: