Tuesday, February 17, 2009

Makan2 Dandenong > Rumah Tengku Rasydan

Tengku Rasydan (baju hitam) dan Azura (dukung anak) sedang melayan tetamu
Petang Sabtu baru-baru ini (14/02/1009), ahli keluarga Dandenong berkumpul di rumah Tengku Rasydan-Azura di 49, Alexander Avenue, Dandenong. Jemputan dari tuan rumah, house warming setelah berpindah rumah hampir 2 bulan lalu. Sebelum ini mereka tinggal di apartmen berdekatan pusat bandar Dandenong. Ketika itu mereka hanya berdua tapi kini bersama orang baru, anak sulung mereka Tengku Hana.

Azura berserta Hana pula baru kembali dari Malaysia hampir sebulan lalu setelah kembali ke tanah air untuk bersalin. Ibu bapa Azura datang bersama dan dijangka pulang ke Malaysia akhir bulan ini. Di samping house warming, bolehlah dikatakan sebagai majlis ramah mesra.

Anak-anak berbaris mencecahkan kaki ke kolam
Rumah baru mereka ini agak berlainan daripada rumah sewaan rakan-rakan lain, siap dengan kolam renang bertutup di belakangnya. Inilah yang mendapat jelingan teruja daripada anak-anak yang datang bertamu. Ibu bapa pulak berlagak endah tak endah, menduga setakat mana anak-anak dapat menahan perasaan teruja mereka. Pakaian mandi pun masing-masing telah sedia dibawa bagai dipesan oleh tuan rumah ketika jemputan. Hanya menunggu siapa yang akan memulakan langkah pertama.

Seperti majlis makan-makan yang kerap diadakan sebelum ini, rasanya tidak lengkap kiranya tiada acara BBQ. Begitu juga di rumah mereka. Lamb, ayam dan sosej menjadi tumpuan utama, apatah lagi ketika masih panas diangkat dari tempat bakar. Baunya sahaja mengecurkan air liur. Bukan hanya ibu bapa yang menggemarinya tapi anak-anak pun tidak kurang sukanya. Juadah lain, antaranya nasi goreng dan mee hoon goreng pun turut mendapat sambutan. Duduk makan-makan sambil menghadap kolam renang terasa bagaikan berada di hotel.

Pandangan dari atas, anak-anak mandi sambil diawasi ibu bapa
Selepas makan, anak-anak kelihatan berpakat sesama mereka. Setelah persetujuan ibu bapa diperolehi, sekilas pandang masing-masing dah pun bertukar pakaian mandi, berkerumun di muka pintu kolam renang. Seorang demi seorang mula turun ke kolam. Mereka berendam, berenang, mendayung surfing board dan terjun dengan penuh keseronokan. Riuh rendah dibuatnya. Air sejuk pun bagaikan tidak terasa. Anak-anak yang tiada persalinan pun tidak dapat ditahan keinginan mereka dek ibu bapa, turut turun ke kolam. Begitulah anak-anak apabila berjumpa kolam renang, auranya begitu kuat. Apatah lagi ketika bersama rakan-rakan sepermainan.

Menjelang 07:00 petang, semua anak-anak diminta naik. Petang dah pun semakin lewat, perlu segera pulang ke rumah. Terima kasih Rasydan, Azura serta pakcik dan makcik. Insya Allah jumpa lagi di lain ketika.

No comments: