Tuesday, February 10, 2009

Jalan-jalan Bendigo - Part 2

Sacred Heart Cathedral, dikatakan gereja terbesar di Australia

Pagi Ahad (01/02/2009), selepas check-out dari Central City Caravan Park, kami singgah sebentar di Sacred Heart Cathedral. Menurut petugas di Visitor Centre, ianya gereja terbesar di Australia. Kami hanya mengambil gambar luarannya sahaja, sekadar kagum dengan seni binanya yang unik. Siapa tahu, di suatu hari nanti tiba-tiba ianya bertukar menjadi masjid sebagaimana kebanyakan gereja di Australia. Ameen.

Kunjungan kami seterusnya ke Central Deborah Gold Mine di Violet Street. Tengaharinya kami ke Lake Weeroona untuk makan tengahari. Petangnya pula kami ke Science Discovery and Technology Centre, bersebelahan Bendigo Railway Station dan Bendigo Market Place.

Central Deborah Gold Mine

Pasti ada yang melucukan dari penerangan Mr Beth

Inilah salah satu lokasi utama tarikan pelancong ke Bendigo, menyelami sejarah perlombongan emas. Penemuan emas di Bendigo difahamkan ketujuh terbesar di dunia. Bermula dari penemuan emas oleh 2 suri rumah, membawa kepada penemuan dianggarkan sehingga kira-kira $ 9 billion.

Di Gold Mine ini, terdapat 2 Sesi Penjelajahan yang diaturkan. Yang pertama, Mine Experience Tour selama 75 minit, turun sedalam 60 meter ke bawah tanah. Yang kedua, Underground Adventure Tour, turun sedalam kira-kira 85 meter dan merasai pengalaman sebenar perlombongan emas selama 2 ½ jam. Kami memilih yang pertama. Bayarannya $60.00 untuk satu keluarga

Dengan dipandu oleh Mr. Beth, kami 3 keluarga dalam satu kumpulan dibawa turun ke lombong emas menggunakan lif, seterusnya menyusuri terowong kelam pelombong. Menurut Mr Beth, seberat 1 tan emas telah ditemui di sini.

Mengayak emas di Discovery Area

Dengan memakai topi berlampu, setiap orang terutama anak-anak kelihatan begitu teruja sekali. Penerangan yang diberikan oleh Mr Beth di setiap hentian amat menarik. Dari perkara berkaitan batuan yang mengandungi emas, pembinaan terowong, faktor keselamatan sehinggalah kepada kaedah perlombongan. Penjelajahan lebih 1 jam tidak terasa lamanya, sedar-sedar telah sampai ke penghujungnya.

Di bahagian atas lombong pula, terdapat muzium dengan pelbagai peralatan dan sejarah perlombongan dipamirkan. Juga berpeluang mendulang emas menggunakan kuali pengayak di 4 kolah yang disediakan. Anak-anak tidak melepaskan peluang. Memang ada emasnya. Satu pengalaman yang amat berharga untuk mereka.

Science Discovery and Technology Centre

Mencuba water volcano dan thong musical

Selepas makan tengahari di Lake Weeroona, kami terus ke pusat sains di Railway St. Pusat sains ini terletak di bangunan lama, Railway Goods Building, dibuka kira-kira 14 tahun lalu. Bayaran masuknya $30.00 untuk keluarga.

Terdapat lebih 120 exhibit yang disediakan. Kesemuanya amat ringkas dan menyentuh kehidupan seharian serta persekitaran kita tanpa kita sedari akan konsep sains disebaliknya. Setiap orang boleh mencubanya. Cara-caranya disertakan diikuti dengan keterangan ringkas kenapa ianya berlaku. Anak-anak begitu seronok sekali mencubanya. Bagi memahamkan mereka, interaksi dua hala dengan ibu bapa atau abang kakak yang lebih dewasa diperlukan.

Belon dihempap tidak pecah

Kumpulan kami juga berpeluang mengikuti sesi khas, Unbelievable Science. Ianya seakan silap mata tapi amat signifikan dalam kehidupan kita. Botol berlubang berisi air tapi tidak tiris, air hilang dari cawan, belon dipijak tidak pecah dll Anak-anak berebut-rebut untuk menyertai setiap persembahan yang dilakukan termasuk Imran. Penerangan ringkas diberikan bagi menyingkap rahsia di sebaliknya. Tiada rahsianya, hanya kefahaman sains diperlukan.

Sebelum beredar pulang, Izzuddin, Ashraf, Hanisah serta ibu Laili mencuba Vertical Slide yang tinggi dan bercerun curam. Jika berada di atas, terasa gayat seolah-olah berada di tepi tebing tinggi. Benar-benar menguji keberanian.
Koleksi foto boleh diakses di Album Foto Kami (kiri web) atau klik di sini.

Hampir jam 04:30 petang, kami mula beredar dengan haluan masing-masing. Keluarga Lajiman dan Huzaizi singgah dahulu di kedai buku terpakai di Farmers Lane. Kami sekeluarga pula terus beredar pulang ke Dandenong. Singgah di Masjid Sunshine untuk solat jamak dan memenuhi jemputan Muslim-Balqis di Clayton.

Oleh kerana kesuntukan masa, banyak tempat menarik di Bendigo CBD yang tidak sempat kami terokai, antaranya menaiki Vintage Talking Tram mengelilingi bandar, Golden Dragon Museum, Art Gallery, Pottery Museum, Joss House, Elmore Centre, Goldfield Railway dan banyak lagi. Mungkin ada peluang di lain kali.

1 comment:

hisyamchemat said...

Salam perkenalan Saudara Ropidi,
Membaca posting ini secara tersendirinya mengingatkan kembali kenangan saya sekeluarga semasa berada di Bendigo. Saya menerima kunjungan saudara-saudara kita yang menuntut di Melbourne dan Sydney sepanjang berada di sana. Semoga saudara sekeluarga terus dikurniakan kesihatan dan kesejahteraan sepanjang berada di perantauan.