Tuesday, February 10, 2009

Jalan-jalan Bendigo - Part 1

[Skrol ke bawah untuk sambungan Jalan-jalan Bendigo - Part 2]

Bendigo adalah sebuah bandar pendalaman yang terletak di tengah Victoria, Australia, ke utara Melbourne. Ianya dikatakan bandar ke-4 seumpamanya terbesar selepas Ballarat, Geelong dan Melbourne. Bendigo terkenal dengan sejarah perlombongan emas ketika Gold Rush Era seawal tahun 1850an dan mempunyai tinggalan khazanah pelbagai bangunan lama yang unik dan bersejarah.

Laili bersama Zainah (kiri) dan Suraya (kanan) serta Solehah dan Hanisah
Di penghujung minggu lepas (Sabtu – Ahad, 31/01 – 01/02/2009), kami berkesempatan berkunjung ke sana. Bersama kami adalah keluarga Lajiman-Suraya dan Huzaizi-Zainah, rakan sekampung di Dandenong. Kami bermalam di Central City Caravan Park, di pusat bandar Bendigo.

Cuaca pada hari Sabtu agak panas dengan suhu mencecah 37 darjah Celcius. Air conditioner yang dipasang di kabin pun kurang terasa sejuknya. Sehari sebelumnya (Jumaat) bahang panasnya lebih perit, mencecah sehingga 45 darjah Celcius. Pada hari Ahad, suhunya menurun sedikit, sekitar 33 darjah Celcius.

Bersama Huzaizi (tengah) dan Lajiman (kanan)
Kunjungan kami hanya ke Bendigo CBD (pusat bandar) sahaja iaitu salah satu surburb dari lebih 10 surburb di bawah pentadbiran Greater City of Bendigo.
Pusat bandarnya kecil sahaja. Suasananya aman, lenggang dan sunyi sekali, mungkin kerana di hujung minggu. Lokasi tumpuan pelancong pula berdekatan antara satu sama lain. Dalam kesuntukan masa, hanya beberapa tempat sahaja yang sempat dikunjungi. Namun ianya cukup memberi kepuasan kepada kami.

Bangunan Bersejarah

Court House (kiri) dan Shamrock Hotel (kanan)
Berjalan-jalan di sekitar pusat bandarnya, terpukau kami akan keindahan dan keunikan seni bina pelbagai bangunan lama, dikatakan berkonsepkan Victorian. Malah struktur binaannya masih lagi utuh dan bangunannya masih diguna pakai.

Itulah kelebihan mereka (Ausie). Bangunan lama amat diberi perhatian dan dijaga dengan teliti. Penampilan luaran dikekalkan, hanya bahagian dalam sahaja diubahsuai untuk kegunaan umum. Visitor Centre, Court House, Shamrock Hotel dan Sacred Heart Cathedral adalah antara bangunan yang menarik perhatian kami. Tugu-tugu bersejarah pula boleh ditemui di merata tempat seperti di pembahagi jalan dan juga di taman-taman.

Rosalind Park

Anak-anak bergambar riang di Conservatory Gardens
Pada petang Sabtu, kami berkesempatan berjalan-jalan di Rosalind Park. Lokasinya di belakang Visitor Centre, hanya 2.7km dari Caravan Park. Rosalind Park sebenarnya berasal dari kawasan lembah yang dijadikan penempatan ketika Gold Rush Era dahulu.

Conservatory Gardens adalah lokasi pertama dikunjungi. Bunga-bungaan berkembang mekar mengelilingi taman berserta Washington Fan Palms yang ditanam sejak akhir tahun 1800an masih lagi tegak sebagai tonggaknya. Conservatory Centre dengan pepohonan menghijau dan bungaan merah amat menarik sekali.

Berangin di puncak Lookout Tower
Menyusuri laluan taman melalui Bendigo Creek yang kering airnya dan Barracks Lane antara Camp Hill Primary School dan Bendigo Senior High School membawa kami ke Lookout Tower yang terletak di puncak Camp Hill. Bangunan berkerangka besi setinggi kira-kira 120 anak tangga ini membolehkan kami meninjau panorama 360 darjah pusat bandar Bendigo. Pemandangannya indah sekali.

Seronoknya berendam ketika panas membahang
Lain-lain lokasi yang menarik di taman ini adalah pancutan air Cascades yang dibina pada tahun 1880, Bendigo Heritage Mosaic (1987), View Street Gates (1878) dan Art Gallery (1887).

Sekembalinya ke kabin, anak-anak terus bersalin pakaian mandi. Kolam mandi seluas kira-kira 27 kaki x 12 kaki dan sedalam 1 meter – 1.4 meter yang terletak berhadapan pintu masuk Caravan Park seolah-olah menjadi milik mereka seramai 9 orang. Kebetulan tiada orang lain yang berendam. Jam 8:00 malam kolamnya ditutup.
Koleksi foto berkaitan boleh dilihat di Album Foto Kami (kiri web) atau klik di sini. Jangan lupa skrol ke bawah untuk Part 2 - Jalan-jalan Bendigo.

No comments: