Thursday, February 12, 2009

Ibu Laili dan Imran Pulang Ke Malaysia

Di rumah sekarang (Dandenong, Australia) kami tinggal 4 beranak; ayah, Izzuddin, Hanisah dan Solehah. Ibu Laili dan Imran sekarang di Malaysia. Mereka berangkat pulang awal pagi Isnin baru-baru ini (09/02/2009) untuk tempoh hampir 3 bulan untuk urusan pengumpulan data, salah satu keperluan tugasan pengajian PhD Laili di Monash University.

Ahad malam Isnin, kami sekeluarga menghantar mereka ke Melbourne Airport. Terbayang jelas rona kesedihan untuk berpisah, lebih-lebih lagi Solehah yang agak manja dengan ibunya. Murung wajahnya dengan genangan air mata. Bersabarlah Leah. Insya Allah mereka sentiasa boleh dihubungi. Walaupun jauh di mata namun sentiasa dekat di hati. Dengan kemajuan teknologi yang ada, yang jauh akan terasa dekat.

Paling membimbangkan adalah Imran. Setiap kali ditanya tentang balik Malaysia, setiap kali itulah juga jawapannya, tak nak balik. Sehinggalah sehari sebelum jadual penerbangan barulah jawapannya berubah. AlhamduliLlah berterusan keinginannya sehingga melangkah masuk ke terminal berlepas sambil melambaikan tangan kepada kami yang menghantarnya. Bye-bye Imran, love you and see you.

Kehidupan kami tanpa ibu Laili dan Imran terasa janggal, lebih-lebih lagi ketika semua berkumpul di malam hari. Ketika siang hari, kurang terasa kerana Iddin, Nisah dan Leah seperti biasa ke sekolah kecuali di hujung minggu. Malam harinya pula, mereka tiga beradik ditinggalkan kerana ayah keluar berkerja sehingga jam 10:30 malam. Ketika tiba di rumah, mereka biasanya belum tidur kerana menunggu waktu Isyak.
Sesekali mereka terpaksa menumpang di rumah Uncle Wafir atau Uncle Lajiman ketika Iddin ada latihan Tae Kwon Do pada petangnya sehingga jam 08:00 malam.

Soal makan minum tiada masalah bagi mereka. Masak sahaja apa yang mereka suka tetapi mudah dan cepat untuk disediakan. Sop tulang, nasi ayam, nasi goreng, lamb chop, tumis udang, ayam goreng dan tom yam antara juadah kegemaran mereka. Ada ketika beli sahaja pizza ataupun kebab. AlhamduliLlah setakat ini tiada kerenahnya. Terima kasih Iddin, Nisah dan Leah.

Setiap 2 hari sekali, mereka menghubungi ibu Laili dan Imran di Hulu Klang melalui Skype Video Call. Berinteraksi secara online dengan paparan wajah di skrin komputer. Seronok melihat mereka sentiasa ceria walaupun ditinggalkan. Mereka faham situasinya. Malah mereka amat sayang dengan persekolahan mereka di sini.
Insya Allah 2 bulan lagi (awal April) kami berempat pula akan pulang ke tanah air. Ketika itu awal cuti persekolahan Penggal Pertama di sini.

Salam sayang untuk ibu Laili dan Imran serta keluarga di tanah air dari kami di Dandenong.

No comments: