Tuesday, January 20, 2009

Dinostory @ Franskton Waterfront

Arca/ binaan pasir (sand sculpture) amat digemari oleh kanak-kanak. Kiranya ke pantai, itulah antara yang menjadi keutamaan mereka. Pelbagai bentuk diukir penuh rapi dan kreatif, siap dengan jalan ceritanya yang tersendiri. Kepuasan jelas terpancar di wajah mereka. Begitulah imbasan dari kreativiti.

Kini kedapatan usaha para pengukir arca pasir profesional mengenengahkan kreativiti mereka ini untuk tatapan ramai. Di Australia, Sandstorm Events Pty Ltd begitu terserlah dalam bidang ini. Tahun lepas, mereka membawa tema Sand Castle, mendapat sambutan yang amat menggalakkan. Pada tahun ini, tema pilihan adalah Dinostory, alam dinosaur yang amat digemari oleh kanak-kanak, termasuk Imran. Tapak pamerannya di Franskton Waterfront, bersebelahan pantai serta jeti, kira-kira 20km dari Dandenong. Pameran ini berlangsung selama 4 bulan, mulai 26/12/2008 sehingga 26/04/2009.

Tengahari Sabtu baru-baru ini (17/01/2009), kami berkesempatan berkunjung ke sana. Cuacanya baik sekali, cerah hingga ke petang. Bersama kami Kak Siti Aminah sekeluarga.
Pada masa yang sama kini berlangsung Franskton Waterfront Festival bersebelahan tapak pameran, sekaligus menjadi salah satu singgahan pengunjung festival. Bayaran masuknya $10.00 untuk dewasa, $7.00 untuk kanak-kanak 4 tahun ke atas dan percuma untuk bawah 4 tahun. Untuk kami sekeluarga, semuanya $41.00. Rasanya berpatutan dan berbaloi. Walaupun kawasan pamerannya tidak luas namun hasil kreativiti yang dipertontonkan amat halus dan hidup sekali. Pameran ini juga dibuka di sebelah malam.

Melangkah masuk sahaja, terpukau pandangan kami dengan arca pasir gergasi pelbagai dinosaur dengan bentuk, gaya dan watak masing-masing. Terdapat kira-kira 27 arca semuanya dan setiap satu tertera nama berserta keterangan ringkas berkaitan dengannya. Protosuchus, Hadrosaurus, Tyrannosaurus Rex, Othnielia, Proceratops, Stegosaurus, Ozraptor, Alioramus, Quetzalcoatlus dan Madtsoia adalah antara arcanya. Satu persatu kami selusuri penuh minat. Imran paling excited, tidak sabar untuk melihat setiap dinosaur seterusnya. Hinggakan nak ambil gambarnya bersama dinosaur pun susah untuk dapatkan posisi yang menarik.

Dalam menekuni setiap arca , terdetik rasa kagum, betapa kukuhnya struktur binaan hinggakan dapat bertahan lama. Tidak runtuh dek fenomena hujan dan panas, juga angin yang menderu kencang. Malah dikatakan boleh bertahan hingga setahun.

Dari maklumat yang diperolehi, untuk membina kesemua arca tersebut, sebanyak 3, 500 tan pasir telah digunakan. Seramai 21 pengukir berbakat seluruh dunia telah berkampung selama 3 minggu untuk menyiapkannya. Pasir halus yang digunakan dari jenis heavy sand, dikenali juga brickies sand yang berbentuk empat segi - kemas dan padat apabila dimampatkan berbanding pasir pantai berbentuk bulat yang longgar dan mudah terurai.

Proses “pembinaan” arca juga amat teliti. Pasir istimewa ini dimampatkan sepadatnya dalam papan bersegi empat dan ditindan mengikut saiz setiap arca, umpama kek bertingkat. Campurannya hanya pasir dan air sahaja. Kerja mengukir dimulai dari atas ke bawah sehingga siap bentuk arca yang diingini. Seterusnya disemburkan dengan biodegradable sealant untuk mengukuhkan strukturnya. Setiap arca biasanya hasil kreativiti setiap pengukir individu.
Koleksi foto dinostory boleh diakses di ruangan Album Foto Kami (kiri web) atau klik di sini.

Di samping arca dinosaur, terdapat juga aktiviti lain berkaitan era dinosaur, antaranya sand workshop, balloon art, storytelling dan face painting. Sesuatu yang berunsurkan hiburan, pada masa yang sama diterapkan nilai-nilai pendidikan, sesuai untuk perkembangan minda kanak-kanak.

Pameran Dinostory amat sesuai dikunjungi apatah lagi di musim cuti persekolahan ini. Ianya berbentuk ilmiah, banyak perkara yang dapat dipelajari. Sesungguhnya dunia dinosaur amat unik, banyak yang kita tidak tahu dari apa yang diketahui.

1 comment:

Anonymous said...

wah cantiknya arca,..fuyyo arca dinosaur tu...hehehe