Sunday, January 9, 2011

NZ12 : Wellington - Hastings

Wellington adalah ibu negara New Zealand, terletak menghadap ke Wellington Harbour dan tidak jauh dari Tasman Sea. Ianya sebuah bandaraya yang sibuk dan dikatakan mempunyai deretan kedai makan/cafe yang lebih banyak dari New York City. Cuma bagi Muslim, agak sukar sedikit untuk mendapatkan tempat makan yang halal sepenuhnya.

Difahamkan ada masjid di Wellington tetapi kami tidak berkesempatan mencari dan menyinggahnya, sesuatu yang sentiasa menjadi keutamaan kami, lebih-lebih lagi di bumi asing seumpama New Zealand.

Cuaca pada hari ini agak kurang baik – mendung, adakala hujan serta berangin. Hajat kami di pagi ini adalah ke Museum of New Zealand yang lebih dikenali dengan panggilan Te Papa Tongarewa, sebutannya dalam bahasa Maori. Namun Imran meminta untuk ke Wellington Zoo. Kami menurut sahaja. Kasihan pula, setiap hari dia hanya mengikut sahaja agenda perjalanan kami.

Wellington Zoo terletak di Daniell St, bersebelahan Newtown Park Stadium. Zoonya tidak berapa luas, berjalan di sekitarnya tidak terasa penatnya. Apatah lagi diteduhi pepohonan yang menghijau. Difahamkan terdapat kira-kira 500 ekor haiwan dari 100 spesis, dari haiwan savana hinggalah haiwan natif dan hampir pupus.

Bergerak dari satu lokasi haiwan ke lokasi yang lain amat menyeronokkan. Bukan sahaja dapat melihat haiwan secara dekat tetapi apa yang tertera di setiap papan tanda amat bermaklumat sekali. Pada slot masa tertentu, para pengunjung berpeluang mengikuti penerangan yang diberikan oleh petugas zoo serta berpeluang memberi makan haiwan tertentu.

Imranlah yang paling seronok. Berlari ke sana sini sambil membaca hampir setiap papan tanda haiwan yang ada. Sememangnya dunia haiwan adalah minat utamanya. Jika ditanya apa cita-citanya, pasti jawabannya zookeeper dan adakalanya animalogist. Manakala impiannya pula adalah untuk membina zoo sendiri. Minat yang menarik dan sewajarnya disokong.

Ketika di Kiwi Conservation Centre, kami tertarik dengan nama seekor kiwi yang berkaki satu, Tahi. Tergelak kami dibuatnya. Rupa-rupanya bermaksud satu dalam bahasa Maori.

Di sana sini kelihatan masih banyak lokasi haiwan baru yang sedang dibina atau dibangunkan semula. Malah pelbagai program pemeliharaan haiwan giat dijalankan bagi memastikan kesinambungan setiap sepsis yang ada. Salah satu yang menarik adalah The Nest (Maori : Te Kohanga) iaitu pusat rawatan haiwan turut dibangunkan.

Dari Wellington Zoo, kami ke Te Papa Tongarewa (Museum of New Zealand) di Cable St yang terletak di dalam bangunan 5 tingkat berkembar dua. Menariknya tiada bayaran masuk dikenakan - derma seikhlas hati (by donation). Cuma bayaran letak kereta di sekitarnya mahal sedikit, dari NZD 3.50/jam – NZD 5.00/entry.

Memasuki pintu masuk ke Te Papa, terasa atmosfera segar dan ceria, amat berbeza dari kelaziman muzium yang kelam dan suram. Ruang pamerannya direkabentuk penuh interaktif, sesuai dengan setiap konsep yang dipamirkan, gabungan mistik Maori dan realiti New Zealand. Seharian berada di dalamnya pasti tidak perasan perubahan waktunya. Tidak kira apa peringkat usianya. Secara peribadi kami amat menyarankan, jika ke Wellington, usah lupa berkunjung ke Te Papa.

Ruang pameran bermula di Tingkat 1, antaranya Nature Concept berkaitan dunia manusia; OurSpace dengan Deep Ride dan Undersea Volcano; Awesome Force dengan perubahan mukabumi NZ akibat bencana alam; serta Mountains to Sea memaparkan dunia haiwan dan alam yang menakjubkan termasuk spesimen colossal squid sepanjang 4.2 meter, seberat ½ ton.

Selama hampir 2 jam di Te Papa, kami sekeluarga hanya sempat menerokai Tingkat 1 sahaja, itupun tidak semua ruang dimasuki. Ruang pameran di tingkat atas tidak kurang menariknya seperti Blood Earth Fire, The Marae, Golden Days, Britten Bike, Tangata o le Moana (dunia Maori) dan banyak lagi.

Di lain ketika, jika berpeluang ke Wellington, ingin sekali menyinggah lagi di Te Papa. Malah tidak cukup sehari berada di Wellington, masih banyak lagi tempat-tempat menarik yang boleh dikunjungi.

Melewati jam 4:00 petang, kami memulakan perjalanan kami ke Hastings pula, hampir 300 km jaraknya. Sebelum bergerak, baru disedari kami tersilap tarikh check-in di Gloucester Motel @ Hastings. Sepatutnya 27 Disember tetapi ditempah 27 Oktober. Teruskan sahajalah, harap-harap pihak motel memahaminya dan ada kekosongan.

Di awal perjalanan kami melalui pesisir pantai sebelum melalui kawasan perkampungan/ padang rumput dan merentasi lereng gunung ke Palmerston North. Di pertengahan jalan ke Hastings, jalan ditutup kerana kemalangan. Terpaksalah kami melencong melalui jalan dalam yang mengelirukan walaupun dipandu arah oleh GPS. Bukan kami sahaja yang terpinga-pinga tetapi kebanyakan kereta mengalami nasib yang serupa. Masing-masing tidak pasti jalan keluar ke jalan utama. AlhamduliLlah akhirnya ditemui juga. GPS banyak membantu dalam mengira jarak terdekat.

Kami tiba di Hastings ketika malam mula menjengah. Menyinggah di Gloucester Motel, malangnya tiada kekosongan bilik untuk 6 orang. Dengan bantuan pihak motel, ada kekosongan di Frimley Lodge @ Pakowhai Rd, tidak jauh daripadanya. AlhamduliLlah.

1 comment:

Anonymous said...

boleh saya tahu kalau tempat penginapan murah di wellington NZ berape ringgit malaysia for one day?