Tuesday, January 4, 2011

NZ 09 : Geraldine - Christchurch

Berjalan-jalan di tengah Bandar Geraldine, i-Site@ Talbot St. adalah singgahan pertama kami sebelum beredar ke kedai-kedai cenderamata di sekitarnya. Bandar Geraldine sederhana besarnya. Vintage Car & Machinery Museum adalah tarikan utama terutama kepada peminat kereta antik. Difahamkan model 1929 Spartan Biplane satu-satunya di dunia terdapat di muzium ini.

Sejam berada di Geraldine, kami bergerak menuju Christchurch sejauh kira-kira 130 km melalui Hwy 1. Setibanya di Christchurch, jam telahpun melewati 12:30 tengahari. Tumpuan kami adalah Masjid An-Nur di Deans Ave untuk menunaikan solat Jumaat. AlhamduliLlah, dipermudahkan olehNya. Hanya redhaNya diharapkan.

Majoriti jemaah Jumaat adalah dari keturunan Arab. Malah khutbahnya pun dibaca dalam bahasa Arab, diikuti terjemahannya dalam bahasa Inggeris, menyebabkan waktu solatnya agak lewat.

Pandangan peribadi saya, sepatutnya hanya khutbah dalam bahasa Inggeris yang disampaikan kerana kesemua jemaah adalah di kalangan mereka yang faham bahasa tersebut. Tambahan pula hampir semua orang mengejar waktu terutama bagi yang bekerja mahupun belajar. Kelihatan juga beberapa wajah Melayu tetapi tidak berkesempatan menegur dan bertanya khabar. Difahamkan ramai juga warga Melayu di sekitar Christchurch.

Di Christchurch, kami menginap di Airport Lodge Motel , beberapa minit sahaja dari Christchurch International Airport.

Petangnya kami keluar ke tengah Bandar Christchurch. Kereta diletakkan di Hagley Park & Botanical Gardens. Menyusuri Park Tce ke Worcester St, terus ke Cathedral Square.

Menariknya, hampir setiap ceruk kelihatan bangunan-bangunan lama masih tersergam indah, terpelihara dan masih digunakan. Canterbury College, Canterbury Museum, Art Gallery, Cathedral dan Old Post Office adalah antara yang menarik perhatian kami. Manakala tram seperti City Circle di Melbourne adalah perkhidmatan yang masih digunakan di tengah bandar, salah satu usaha menarik pelancong.

Bagi yang ingin mengalami pengalaman menaiki perahu klasik zaman Edwardian, Punting on the Avon; perkhidmatannya disediakan menyusuri Avon River yang mengalir di tengah bandar Christchurch. Berhajat juga kami menaikinya tetapi Imran tidak berminat. Tak mengapalah, mungkin itu pilihan terbaik untuk kami. Insya Allah, di Malaysia nanti kami berpeluang menaiki perahu/sampan seumpamanya.

Christchurch adalah antara lokasi yang sering dilanda gempa bumi. Kesan gempa bumi terbaru yang berlaku pada 4 September lalu (7.1 skala Richter) jelas kelihatan pada beberapa bangunan lama. Kini proses pembaikan sedang giat dilakukan.

(Nota : Tidak disangka-sangka, selepas 2 hari meninggalkan Christchurch (ketika itu kami di Wellington), gempa bumi sekuat 4.5 skala Richter telah melanda Christchurch. AlhamduliLlah kami tidak berada di sana).

Di samping itu, senibina moden seperti Town Hall dan Arts Centre menyeimbangkan nilai moden dan tradisional di tengah-tengah bandar.

Di sekitar pekan di mana kami menginap, suasananya tampak sibuk sekali. Pusat membeli-belah dikunjungi ramai bertali arus. Kawasan letak kereta penuh. Padanlah, esoknya 25 Dis, kami mengandaikan mereka sibuk melakukan persediaan untuk meraikan Hari Natal.

Malamnya, kami mengubah selera makan dari telur dan nasi goreng kepada udang dan ikan kod salai yang dibeli di Seafood Shop, berdekatan New World Supermarket, tidak jauh dari motel.


No comments: