Friday, January 14, 2011

NZ14: @ Rotorua

Rotorua dikenali sebagai New Zealand's Thermal Capital, merujuk kepada kedudukannya di Taupo Volcanic Zone yang masih aktif. Darinya terhasil fenomena alam yang berkaitan, antaranya lonjakan geyser, kolam air panas, kolam lumpur yang mengelegak dan kepulan asap menyelubungi alam berserta bau sulfur yang menyenak hidung.

Kembara kami di Rotorua bermula dengan Wai-O-Tapu Thermal Wonderland – kawasan thermal seluas 18 km persegi. Singgahan pertama adalah di Lady Knox Geyser (foto sebelah) yang meletus setiap hari jam 10:15 pagi. Ruang duduk bertingkat dipenuhi pengunjung sejak awal lagi.

Rasa curiga menghantui kami, bagaimana letusan boleh berlaku tepat pada masanya. Pelbagai andaian bermain di fikiran. Rupa-rupanya busut (bukit kecil), Lady Knox yang sentiasa berasap dimasukkan bahan pengaktifan ke lohongnya tepat jam 10:15, beransur-ansur melimpahkan buih, seterusnya melonjak tinggi kira-kira 15 minit lamanya, ada ketikanya sehingga mencapai 20 meter.

Dari Lady Knox Geyser, kami masuk pula ke Wonderland. Penjelajahan dalam 3 peringkat yang mengambil masa kira-kira 75 minit (3 km). Memasuki kawasan, bau sulfur begitu kuat sekali. Apatah lagi setiap kali melewati lubang-lubang dan kolam yang berasap. Izzuddin dan Hanisah mengaku kalah – mereka beredar keluar sebelum habis peringkat pertama dengan ditemani ibunya. Tanpa disangka, Imran dan Solehah begitu kuat sekali semangat dan ketahanan diri – habis ketiga-tiga peringkat dijelajahi. Bravo Imran n Solehah.

Melalui setiap lokasi di Wonderland, benar-benar menginsafkan diri. Terdapat jurang dalam yang berasap dan mengelegak airnya. Kolam air panas yang berwarna-warni pula sentiasa berasap tanpa henti. Lain-lain tempat pula tidak kurang teruknya. Teringat kami akan suasana neraka bagai yang dikisahkan di dalam Al-Quran.

Bayangkan manusia engkar menjadi bahan bakarnya, terapung-apung di dalam air panas... sesuatu yang amat menyeksakan. Sesetengah lokasi, namanya sahaja amat menjengkelkan, antaranya Hell Gates, Devil's Home, Devils' Bath, The Champangne Pool dan Devil's Ink Pot. Ya Allah, ampunilah kami semua dan hindarilah kami dari seksa neraka. Ameen.

Dari Wonderland, kami singgah di Mud Pools yang terletak tidak jauh darinya. Kolam lumpur yang berbuih-buih dan menggelegak lumpurnya. Satu lagi fenomena alam yang menakutkan, cebisan pemandangan neraka. NauzubiLlah.

Mengikut perancangan kami, selepas Wai-O-Tapu, kami ingin berkunjung ke Te Puia yang masyhur dengan Pohutu Geyser dan budaya Maori. Namun terpaksa dibatalkan, cukuplah dengan geyser dan suasana Maori yang dilihat di sekeliling.

Meninggalkan Wai-O-Tapu, kami terus pulang ke motel, anak-anak dah pun kepenatan. Ketika kami keluar di sebelah petang, anak-anak lebih suka berehat di rumah sahaja. Tumpuan kami berdua adalah ke Blue Lake yang mempunyai kawasan bermandi-manda; Green Lake yang dimiliki oleh individu dan ke Lake Tarawera yang menjadi pusat rekreasi bot. Di pertengahan jalan pula terdapat singgahan dan Buried Village Museum yang mengisahkan letusan gunung berapi yang menyayatkan hati di tengah malam pada 10-Jun-1886.

Sebelum pulang ke motel kami berhenti berbelanja di Pak 'n Save. Malamnya menu makan malam kami amat menyelerakan; mussel dan peha ayam Brinks. AlhamduliLlah.

1 comment:

Unknown said...

Salam...
cukupkah bermalam semalam sahaja di Rotorua@ 2 malam?