Sunday, January 2, 2011

NZ 05 : Te Anau - Dunedin

Check-out dari Te Anau Top 10 Holiday Park, kami meneruskan perjalanan ke Dunedin melalui Invercargill. Di Invercargill, kami berkunjung ke Southland Museum & Art Gallery. Tiada bayaran masuk dikenakan, derma seikhlas hati.

Ketika di Kiwi Birdlife Park @ Queenstown, kami mendapat maklumat bahawa tuatara tertua (haiwan natif NZ), Henry berusia lebih 100 tahun kini terdapat di muzium @ Invercargill. Tidak disangka kami dipertemukan dengannya. Henry masih ada di sangkarnya bersama-sama lain2 tuatara yang giat dilakukan pembiakan.

Lain-lain bahagian muzium menempatkan pelbagai bahan bersejarah dan kehidupan serta hasil seni kreatif, antaranya peralatan dan budaya kaum Maori, dunia haiwan, sejarah pelayaran, kehidupan zaman kolonial, ukiran kreatif, pameran fotografi dan bermacam lagi.Segalanya amat menarik sekali. Apatah lagi kami sememangnya meminati elemen seumpamanya.

Selepas makan tengahari di taman bersebelahan Queens Park, kami meneruskan perjalanan ke Dunedin sejauh 200 km. Tanpa memeriksa laluan yang disetkan oleh GPS, kami mengharap dibawa melalui laluan pantai tetapi rupa-rupanya melalui kawasan pendalaman ke Balcutha, seterusnya ke Dunedin.

Memasuki Bandar Dunedin, suasana yang tenang dan sunyi di bandar-bandar yang kami singgahi sebelumnya bertukar kepada suasana sibuk. Kenderaan banyak di jalanan, lebih-lebih lagi telahpun melewati jam 5:00 petang – waktu pekerja mulai meninggalkan tempat kerja.

Kami tiba di Andrian Motel kira-kira jam 5:30 petang. Motel 2 bilik tidur amat kemas dengan kemudahan dapur memasak dan bilik air/tandas yang berasingan. Perkhidmatan wifi percuma juga disediakan dengan kuota capaian yang tertentu. Sekejap sahaja telah pun habis digunakan.

Petangnya kami tidak berjalan jauh, sekadar di sekitar pekan berdekatan sambil mengisi minyak kereta, mengeluarkan duit di ATM dan berbelanja barangan keperluan di Woolworth. Malamnya pula berehat di motel.

Sedikit info tentang Dunedin. Dunedin mempunyai kepadatan penduduk menjangkau 123,000 orang. Ianya terkenal dengan bangunan-bangunan bersejarah yang tercatat sebagai khazanah dunia (antaranya Railway Station - foto sebelah); juga menjadi tumpuan hidupan liar seperti burung albatross dan yellow-eye penguin. Dengan pelbagai rencah pelancongan yang ditawarkan, tidak hairanlah Dunedin menjadi salah satu bandar wajib dikunjungi oleh para pelancong.


No comments: