Thursday, January 20, 2011

NZ16: @ Auckland

Auckland adalah bandaraya terbesar di New Zealand, terletak di antara 2 buah pelabuhan yang cantik, Waitemata Harbour dan Manukau Harbour. Auckland juga dikenali sebagai The City of Sails, merujuk kepada kegiatan bot pelancong dan perahu layar yang diaktif di sini.

Seharian di Auckland City, tidak banyak tempat yang sempat kami kunjungi. Kesibukan jalan rayanya ibarat Bandaraya Kuala Lumpur, sesuatu yang tidak kami gemari , membuatkan masing-masing cepat merasa rimas. Itu persepsi kami, bagi orang lain mungkin lain pula kisahnya.

Pemandangan di Westhaven Marina

Singgahan kami adalah di Viaduct Harbour di mana perkhidmatan bot pelancongan disediakan bagi yang ingin berkunjung ke pulau-pulau berdekatan. Kami sekadar berjalan-jalan di sekitarnya sahaja. Asalnya kami berhasrat memasuki Voyager NZ Maritime Museum yang terletak bersebelahan i-Site tetapi anak-anak tidak mengemarinya. Begitu juga dengan Dolphin & Whale Cruise juga tidak menarik minat kami. Apatah lagi menaiki bot/feri ke pulau-pulau pelancongan. Semuanya telahpun kepenatan.

Ikutkan hati ingin juga berkunjung ke beberapa lokasi menarik di utara Auckland, seperti Bay of Islands, Cape Reinga, Ninety Mile Beach, Sheepworld Farm, Kauri Museum dan banyak lagi tetapi tidak berkesempatan.

Menjelang tengahari, kami menuju ke Sandringham, kira-kira 30 minit dari Auckland City. Tumpuan kami adalah untuk mengisi perut yang telah pun berkeroncong minta diisi. Dari carian Halal Outlet di internet, terdapat kedai makan yang menghidangkan nasi beriani; Desi Biryani @ 523, Sandringham Rd. Di sanalah kami menjamu selera; nasi beriani dan ayam mentega.

Setibanya di Pekan Sandringham, didapati persekitarannya amat kontra sekali dari Auckland City. Deretan kedai di kiri kanan jalan umpama di Setapak, Kuala Lumpur. Lebih menarik lagi outlet halal (kedai makan, kedai daging dan pasar mini) ada di mana-mana. Difahamkan, majoriti masyarakatnya pula dari keturunan India, sebahagiannya beragama Islam. Tidak hairanlah makanan halal mudah diperolehi. Jika berminat masakan kari pun tiada masalah.

Makan tengahari di Desi Briyani, Sandringham

Dimaklumkan oleh empunya Desi Biryani, terdapat masjid berwarna hijau di hujung Sandringham Rd tetapi kami tidak ingin mengambil risiko kerana waktu solat Jumaat telahpun semakin hampir. Kami terus ke Masjid Al-Jamie @ 17, Vermont St, Ponsonby. Berhadapannya tersergam 2 buah gereja yang terletak bersebelahan. AlhamduliLlah, ketika tiba di masjid, khutbah Jumaat sedang disampaikan. Seronok melihat begitu ramai jemaah memenuhi seluruh pelusuk masjid.

Dari Masjid Al-Jamie, kami kembali ke Westhaven. Di tepian teluk tidak jauh dari Harbour Bridge, kelihatan ramai sekali kaki pancing sedang menebarkan joran. Tidak jauh darinya pula adalah Westhaven Marina yang menempatkan ratusan perahu layar, teroleng-oleng di dada air.

Sebelum kembali ke motel, kami singgah di kedai cenderamata, Aotea New Zealand – mencari ole-ole Auckland dan New Zealand sebagai kenang-kenangan.

Petangnya pula kami menghantar kereta sewa di Apex Car Rental, tidak jauh dari motel. Lebih baik dipulangkan di sebelah petang, pagi esoknya kami perlu berangkat awal ke Auckland International Airport, pulang ke Melbourne.

Catatan odometer MPV Previa menunjukkan perjalanan kami dari Queenstown di South Island sehingga ke Auckland di North Island menjangkau 3,ooo km. Satu perjalanan yang amat mencabar bagi kami sekeluarga. Segalanya terpelihara di bawah lindunganNya. Terima kasih Ya Allah.