Thursday, January 20, 2011

NZ17: Auckland - Melbourne

Jam 4:00 pagi, telefon di bilik motel berderingan, mengejutkan kami dari lena. Itulah wake up call yang diprogramkan untuk kami, bagai diminta. Menghampiri jam 5:00 pagi (seusai solat Subuh), kami bertolak ke lapangan terbang, dihantar oleh kenderaan motel. Penerbangan JetStar dijadualkan berlepas jam 7:20 pagi (waktu New Zealand, 5:20 pagi waktu Melbourne).

Sebelum memasuki pemeriksaan kastam, kami ditegur oleh pegawai bertugas kerana membawa banyak beg, setiap orang 2 buah beg dengan berat tidak melebihi 7kg. Hairan juga, apa salahnya kerana sememangnya dibenarkan. Malah hampir semua penumpang lain melakukan perkara yang sama. Akhirnya dilepaskan dengan peringatan, lain kali bawa sebuah beg sahaja seorang. Double standard betul, kenapa penumpang lain tidak diberikan peringatan yang sama. Biarkanlah...

Selamat Tinggal Auckland. Selamat Tinggal New Zealand.

AlhamduliLlah, penerbangan JetStar selama 4 jam selamat mendarat di Melbourne International Airport kira-kira jam 9:20 pagi. Segala urusan kastam dan imigresen berjalan lancar. Keluar dari lapangan terbang, kami dijemput oleh Sdr Shaharuddin, terus dibawa ke rumahnya di Wattle St, Thomastown.

Setelah lebih 2 minggu makan-minum kami tidak ketentuan, apabila dihidangkan nasi ayam dan kueh mueh, sedapnya tidak terkira. Masing-masing makan penuh berselera. Sedap, memang sedap... soal masak-memasak Gee memang pakarnya. Terima kasih Din dan Gee.

Malamnya kami tidur di rumah mereka. Keesokan harinya kami dihantar pulang ke Dandenong, seterusnya ke rumah Dr. Asmadi @ Keysborough di mana kami tinggal selama 10 hari sebelum berangkat pulang ke tanah air pada 11-01-2011.

Demikianlah kembara kami sekeluarga selama 16 hari di bumi New Zealand. Setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah SWT yang memberi kami peluang. Juga dikurniakan keselamatan dan dipermudahkan segala urusan di sepanjang perjalanan kami. AlhamduliLlah.

No comments: