Friday, January 7, 2011

NZ11 : Picton - Wellington

Pagi ini lena kami dikejutkan oleh kokokan ayam. Bersahutan, beriringan dengan terbitnya fajar sadiq. Emm, suasana yang telah lama hilang sejak kami merantau ke luar negara. Teringat akan suasana pagi di kampung samada di Terengganu mahupun Sepang.

Menjenguk persekitaran ladang Smiths Farm Holiday Park dengan banjaran gunung menghijau di belakangnya, terasa damai di hati. Tenang sekali.

Paginya, bersama anak-anak, kami berjalan-jalan di sekitar ladang sambil memberi makan ayam, arnab dan guinea pig di belakang rumah. Pengalaman baru bagi anak-anak.

Indahnya suasana kampung. Tidak sabar rasanya untuk pulang ke tanah air.

Seterusnya kami meredah kawasan ladang yang luas terbentang ke kawasan air terjun yang terletak di hujung ladang. Untuk ke bahagian atas air terjun, kami perlu melalui laluan sempit yang disediakan, dilingkungi hutan di sekelilingnya. Semakin ke dalam semakin jauh rasanya dari ladang. Penat mendaki pun makin terasa, namun punca air terjun masih belum ditemui. Separuh jalan kami berpusing balik. Cukuplah sekadar bermain air di alur yang mengalir turun.

Alpa kami di Smiths Farm, tidak sedar jam telahpun menunjukkan 11:00 pagi. Kami perlu cepat sampai di Picton Ferry Terminal untuk belayar merentasi Cook Strait ke Wellington di North Island. Waktu check-in terakhir adalah jam 12:10 tengahari. Tiada pilihan, kami perlu melalui Queens Charlotte Drive yang dilalui pada hari sebelumnya. Masing-masing bersedia menghadapi kemungkinan pening dan loya di jalanan. AlhamduliLlah, semuanya baik dan selamat tiba di Vehicle Assembly Point @ Islander Ferry Terminal di Lagoon Rd kira-kira jam 12:07 tengahari. Itupun kami telah tersilap masuk ke Passenger Ferry Terminal di Auckland St. Panik juga dibuatnya, khuatir tertinggal feri sedangkan tiketnya telah pun dibeli. AlhamduliLlah.

Feri mulai bergerak meninggalkan Picton Harbour kira-kira jam 1:10 petang, untuk pelayaran yang memakan masa 3 jam 10 minit menuju Wellington Harbour.

Islander Ferry yang dinaiki ini namanya Kaitaki, bermaksud Challenger dalam bahasa Maori. Ianya adalah feri terbesar di New Zealand yang mempunyai 10 dek kesemuanya yang boleh memuatkan 1,650 orang penumpang dan 600 buah kereta. Pelbagai kemudahan disediakan, antaranya Family Lounge, Nursery, Cafe, Food Court, Look out, Play Area, Cinema, hiburan untuk kanak-kanak dan bermacam-macam lagi termasuk capaian internet.

Awalnya ramai penumpang yang bersantaian di dek teratas yang terbuka menghadap laut. Setelah feri bergerak, masing-masing berlumba-lumba turun ke dek tertutup. Tidak tahan dengan tolakan angin kuat dan udara sejuk. Ketika melalui Queen Charlotte Sound, tidak terasa olengan air. Namun setelah memasuki Cook Strait yang berombak, olengannya mulai terasa. Bagi yang tidak tahan, akan mula terasa pening dan loya. Petua yang diberi, kemam air batu di mulut. Ramai yang mula melelapkan mata di kerusi, malah kedapatan juga bergelimpangan tidur di mana-mana ruang yang ada.

Melewati jam 4:00 petang, Kaitaki mulai memasuki Wellington Harbour dan berlabuh kira-kira 15 minit selepasnya. AlhamduliLlah kami selamat tiba di North Island, pulau kedua terbesar di New Zealand yang akan kami jelajahi. Selamat Tinggal South Island.

Motel singgahan kami di Wellington adalah 83 By The Sea yang terletak di The Esplanade @ Petone menghadap Wellington Bay. Itupun kami tersasar ke The Esplanade @ Wellington, gara-gara tersilap masuk surburb/kawasan di GPS. Ingatkan Petone letaknya di Wellington.

Petangnya kami keluar ke Pak 'n Save Supermarket yang terletak tidak jauh dari motel. Malangnya terlewat sedikit, ianya ditutup jam 7:00 petang. Berlegar-legar kami di Jackson St, bernasib baik masih ada kedai runcit yang masih dibuka. Itupun hanya barangan kering yang dijual seperti telur, minyak masak dan beras. Nampaknya makan nasi berlauk telur lagilah kami.


No comments: