Monday, January 10, 2011

NZ13 : Hastings - Rotorua

Hastings, bandarnya sederhana besar, di tengah-tengah Hawke's Bay Region yang masyhur dengan gelaran New Zealand Wine Centre. Kebetulan pula semalam dan hari ini cuacanya panas, melewati 27C. Tak pasti pula hari-hari lain. Adakah disebabkan oleh arak yang berleluasa di sini? Allahu a'lam.

Check-out dari Frimley Lodge, kami berjalan-jalan di sekitar bandarnya. Sekadar ingin tahu keadaan sekitarnya. Seperti biasa, kami menyinggah di i-Site Visitor Centre di persimpangan Heretaunga East Rd – Russel St. Berhadapannya adalah menara jam dan kolam air pancur yang menandakan kedudukan pusat Bandar Hastings.

Dari pemerhatian kami, sumber makanan halal mudah diperolehi di Hastings. Selang beberapa kedai dari i-Sites terdapat Cafe Anatolia Turkish Cuisine (Halal). Tidak jauh daripadanya pula terdapat KBC Foods & Takeways, bersebelahan Subway juga halal. Ketika makan di Anatolia, kami ditegur oleh wanita Muslim Somalia yang beria-ia menunjuk arah ke Masjid Baitul Mokarram di Heretaunga Rd. Sebelum bertolak meninggalkan Hastings, kami berhenti di Baitul Mokarram tetapi ditutup. Mungkin di luar waktu solat.

Hampir 2 jam di Bandar Hastings, kami bergerak menuju Taupo melalui Awatoto dan menyinggah di Bandar Napier. Napier terkenal dengan kegiatan bot pelancongan yang berpusat di Napier Bay. Perjalanan kami seterusnya ke Taupo sejauh 143 km merentasi kawasan tanah tinggi dalam hujan renyai-renyai. AlhamduliLlah kami sampai kira-kira jam 3:30 petang.

Lake Taupo, tasik air tawar terbesar di Australasia adalah tarikan utama di Taupo terutama bagi kaki pancing ikan trout. Ianya adalah bekas kawah gunung berapi yang terbentuk sejak 12,000 tahun lalu. Dari segi pemandangan, kami beranggapan ianya biasa sahaja jika dibandingkan dengan Lake Pukaki @ Mt. Cook yang kami anggap antara tercantik yang pernah kami temui di New Zealand. Anak-anak tidak mengendahkan semuanya itu. Mereka leka bermain di taman permainan berhadapan tasik. Itu yang lebih menyeronokkan mereka sambil melepaskan lelah di perjalanan.

Di Taupo, di samping Lake Taupo; Huka Falls (air tejun), Craters of the Moon (kawah berasap), Hidden Village, Honey Hive, Botanical Gardens, Taupo Museum, Puzzle World, kegiatan sukan air dan meredah laluan hutan antara tumpuan pengunjung . Semuanya itu kami tidak berkesempatan kerana Taupo bukannya singgahan utama kami. Tumpuan kami adalah ke Roturoa, kira-kira 80 km dari Taupo.

Memasuki Roturoa, di kebanyakkan tempat kami menyaksikan kepulan-kepulan asap keluar dari rekahan tanah. Di celah-celah semak, di belakang rumah dan di tepian jalan. Di lokasi tertentu, boleh ditemui lumpur berbuih, lopak air mendidih dan pancutan air ke udara. Baunya pula amat kurang menyenangkan, seakan-akan bau telur busuk. Itulah gas sulfur. Anak-anak bising di kereta, mencari siapa yang melepaskan gas. Demikianlah rupanya Roturoa yang sememangnya kawasan gunung berapi. Malah itulah antara tarikan utama ke Roturoa, di samping kebudayaan kaum Maori yang masih kekal di sini.

AlhamduliLlah, kami tiba di Redwood Holiday Park kira-kira jam 6:00 petang. Kawasannya tidak luas. Di bahagian hadapan dan tengah dikhaskan untuk caravan/campervan dan khemah. Manakala di belakang dan tepinya pula adalah motel yang usang dimakan usia. Kadar termurah (NZD 160/hari) di Roturoa, menyamai kadar biasa di tempat lain. Tidak hairanlah kerana Rotorua antara destinasi pelancongan yang menjadi tumpuan.