Thursday, January 6, 2011

NZ10 : Christchurch - Picton

Hari ini, 25 Disember adalah cuti umum di New Zealand. Hari Krismas. Tidak banyak tempat yang boleh dikunjungi kecuali tempat umum dan tempat yang dibuka sepanjang tahun. Suasana sekitar juga lenggang dan sunyi.

Bernasib baik, International Antartica Centre, bersebelahan Christchurch Airport yang menjadi tumpuan utama kami tidak ditutup.

Antartic Centre adalah segalanya berkaitan dunia sejuk di Kutub Antartika yang terletak kira-kira 3,825km ke selatan Christchurch. Ianya sesuai untuk semua peringkat umur.

Lebih 3 jam berada di Antartic Centre, tidak sedar masa bergerak begitu pantas. Banyak aktiviti yang boleh diikuti, banyak pengalaman yang boleh dirasai dan banyak ilmu yang boleh dihadami. Walaupun bayarannya sedikit mahal; NZD 165/family/day tetapi dirasakan berbaloi dengan apa yang boleh diperolehi.

Di Antartic Centre, terdapat Four Seasons Area yang menggambarkan suasana 4 musim di Antartika; NZ Penguin Encounter di mana kehidupan 26 ekor spesis penguin terkecil di dunia, Blue Penguin dapat dilihat secara dekat dan The Antartic Storm yang amat sejuk dengan suhu di bawah -18C dan tiupan angin 40km/jam berserta kesan bunyi dan cahaya.

Snow & Ice Experience, Antartic Gallery, 3D Extreme, Movie Theatre, Antartic Campsite dan Aquarium juga amat menarik untuk disinggahi. Bagi Izzuddin, Hanisah, Solehah dan Laili, pengalaman menaiki kenderaan salji, hagglund melalui laluan berbukit-bukit serta berliku-liku amat menyeronokkan. Berulang kali mereka menaikinya.

Satu lagi yang menariknya di Antartic Centre adalah WiFi percuma selama 30 minit untuk setiap 4 jam sekali bertempat di Artartic Cafe. Bagi yang mempunyai masa, disarankan menggunakannya sebelum masuk dan setelah keluar sambil makan-minum di Cafe.

Melewati jam 1:00 tengahari, kami meninggalkan Christchurch menuju ke Picton, hampir 350 km jaraknya. Melalui Hwy 1 menyusuri pesisir pantai benar-benar mendamaikan, lebih-lebih lagi sepanjang jalan berliku-liku dari Kaikoura menuju ke Blenheim. Air lautnya membiru saujana mata memandang. Batuan tajam berderetan di tepian pantai. Di sesetengah tempat, banyak sekali kelihatan singa laut bersantaian di atas batu mahupun berenang-renang di sekitarnya.

Di pertengahan jalan di Kaikoura, kami singgah di gerai makanan laut Nins Bin. Crayfish @ lobster menjadi pilihan kami. Sememangnya Kaikoura terkenal dengan crayfish. Harganya NZD 90 untuk 2 ekor yang sederhana besarnya. Sudah lama kami mengidamnya, tidak disangka pula di NZ ianya menjadi kenyataan.

Setibanya di Picton menuju ke motel, tanpa disangka-sangka GPS membawa kami melalui Queen Charlotte Drive, jalan bengkang-bengkong di lereng gunung. Jalan terdekat, kira-kira 20 km tetapi mengambil masa lama kerana tidak boleh dipandu laju, sekitar 30km/jam sahaja. Masing-masing diserang rasa pening dan loya. Silap kami tidak membaca saranan (emel) dari empunya motel agar melalui laluan Blenheim –Havelock, walaupun jauh sedikit tetapi jalannya lebih selesa. Tidak mengapalah, ada hikmahnya. Sekurang-kurangnya kami dapat melihat pemandangan menarik 4 sound/teluk yang terkenal; Queen Charlotte Sound, Kenepuru Sound, Pelorus Sound dan Mahau Sound.

Kami tiba di Smith Farm Holiday Park kira-kira jam 8:00 malam, disambut mesra oleh Mr. Smith dan isterinya dengan dibekalkan muffin panas dan belon untuk anak-anak. Layanan yang amat berbeza dari motel yang disinggahi sebelum ini.

Bersesuaian dengan namanya, Smith Farm sememangnya sebuah ladang penternakan lembu. Bau lembu telah dapat dihidu ketika kereta membelok masuk ke kawasan ladang. Di samping bilik motel, Smith Farm juga turut menyediakan tapak perkhemahan, tapak caravan/campervan dan bilik dorm.

1 comment:

Anonymous said...

Amazing! Its гeally awesome post, I have got much clear
idеa concerning frοm this piece of writing.


my wеb sitе ... click The following page