Tuesday, January 4, 2011

NZ 08 : Kurow - Geraldine

Kurow adalah sebuah pekan kecil yang mempunyai bilangan penduduk yang tidak ramai. Persekitarannya juga tidak menarik. Kepada yang ingin ke Mt. Cook, lebih baik mencari pekan/bandar lain yang lebih meriah dan mempunyai lebih kemudahan seperti Otematata, Omarama danTwizel.

Keluar dari motel, kami melencong ke Hakataramea Hwy di mana terdapat Historical Bridge merintangi Waitaki River yang cetek airnya. Tidak pasti pula apa kaitan sejarahnya, mungkin penghubung utama dengan kawasan sekitarnya.

Perjalanan kami diteruskan ke destinasi utama, Mt. Cook (Maori : Aoraki) yang terletak kira-kira 180 km dari Kurow. Mt. Cook setinggi 3,754 meter yang sentiasa dilitupi salji sepanjang tahun adalah gunung tertinggi di Australasia. Kunjungan ke New Zealand, khususnya ke South Island dianggap tidak lengkap kiranya tidak ke Mt. Cook.

Di pertengahan jalan kami berhenti rehat di Twizel, pekan kecil yang menjadi penempatan sementara para pekerja ketika pembinaan empangan dahulu dan terus dikekalkan sehingga kini. Anak-anak pula mengambil kesempatan bermain di taman permainan sambil makan tengahari. Di sini juga kami berbelanja barangan keperluan. Malangnya tidak ditemui ayam atau daging halal untuk lauk nasi. Maka telor dan mee segeralah menjadi pilihan kami.

Di sepanjang jalan kami dihidangkan dengan keindahan tasik-tasik yang dijadikan empangan untuk menjana elektrik – Tasik Waitaki, Tasik Aviemore, Tasik Benmore dan paling cantik, Tasik Pukaki. Airnya tenang membiru kehijauan dan ombaknya beralun lembut. Diperindahkan lagi dengan puncak Mt. Cook yang memutih saljinya serta gugusan gunung bersebelahannya melatari pemandangan. SubhanaLlah.

Semakin mendekat ke arah Mt. Cook, keindahan persekitarannya lebih menakjubkan. Kesan-kesan aliran glasier jelas kelihatan di lereng-lereng gunung. Ketika musim sejuk, pasti keindahannya lebih menyerlah lagi dengan hamparan salji memutih.

Kami menyinggah di Aoraki Mt. Cook Information and Education Centre. Pelbagai kisah dan maklumat berkaitan Mt. Cook dipamirkan untuk tatapan umum, sesuai untuk semua peringkat usia. Pusat tersebut juga menjadi penghubung bagi pendaki yang berminat menerokainya. Malah Mt. Cook adalah pusat latihan bagi Sir Edmund Hillary sebelum beliau berjaya menakluki puncak Mt. Everest.

Sejam lebih di Aoraki Mt. Cook Info Centre, kami berpusing balik melalui tepian tasik-tasik, seterusnya melencong melalui Tasik Tekapo ke arah Geraldine. Tasik Tekapo terkenal dengan Church of the Good Sherperd yang terletak di tengah-tengah tasik dan menjadi singgahan peminat ski ketika musim sejuk. Bagi kami, dari segi keindahan, deretan tasik-tasik sebelumnya lebih menarik lagi berbanding Tasik Tekapo.

Hampir 2 ½ jam perjalanan dari Mt. Cook, kami selamat tiba di Geraldine KIWI Holiday Park. Laluan ke Geraldine berliku-liku dengan pemandangan padang rumput dan tanah-tanah yang kontang. Mengikut kata hati, tiada apa yang menariknya. Bersyukurlah. Itupun sebahagian daripada ciptaan Allah yang mempunyai hikmahnya yang tersendiri. Masih ada makhlukNya yang mendapat manafaat daripadanya.

No comments: