Tuesday, January 4, 2011

NZ 07 : Dunedin - Kurow

Sebelum meninggalkan Dunedin, kami ke Larnach Castle, dikatakan satu-satunya istana yang terdapat di Hemisfera Selatan. Hajat kami hanya melihatnya dari luar sahaja tetapi rupa-rupanya istana lama tersebut terletak jauh di dalam, langsung tidak kelihatan dilingkungi pepohonan menghijau. Alang-alang dah sampai di pintu pagar, masuk sahajalah.

Larnach Castle yang dibina pada tahun 1870, asalnya dimiliki oleh William Larnach yang terkenal kayanya serta amat berpengaruh di Dunedin. Beliau adalah seorang pegawai bank dari Australia yang juga ahli politik yang mempunyai 3 orang isteri yang sama-sama mendiami istana 12 bilik tersebut. Tragisnya, pada tahun 1898, Larnach telah mengambil nyawanya sendiri.

Larnach Castle sememangnya cantik, ditambahi pula terdapat taman-taman di sekitarnya. Kami sekadar berjalan-jalan di sekitarnya sahaja serta memasuki dewan makannya. Itu sahaja tiket masuk termurah. Untuk masuk ke dalam istana, bayaran tambahan berganda dikenakan. Kami tidak teringin pun kerana tidak menggemari cara hidup bercorak materialistik yang ditonjolkan. Cukuplah untuk kami mengambil pengajaran betapa cara hidup disaluti kemewahan tidak membawa kebahagiaan di dunia apatah lagi di akhirat. Moga-moga dijauhi. Ameen.

Bertolak dari Larnach Castle, kami terus menuju Kurow, kira-kira 180 km jauhnya dari Dunedin.

Setibanya di Moeraki, kami singgah di Koekohe Beach yang terkenal dengan Moeraki Boulders, batuan besar bulat berbonggol-bonggol menghiasi tepian pantainya. Sebahagian daripadanya telah pun pecah, jelas kelihatan struktur dalaman yang beralur-alur kuning dan coklat. Maha Suci Allah, kekuasaanNya mengatasi segalanya. Ingin juga diketahui, berdasarkan teori sains bagaimanakah ianya terjadi?

Kami tiba di Kurow Motels kira-kira jam 5:30 petang. Di sinilah kami menginap selama semalam. Rupa-rupanya tiada penyewa lain selain daripada kami sekeluarga. Semalaman pula angin kencang terus-terusan bertiupan diselangi bermacam bunyian. Ngeri juga. Kami bertawakal padaNya. Ameen.

1 comment:

rezeki said...

salam

hebat sungguh ciptaan Allah , setiap pengembaraan yg kita lalui dan menikmati keindahan alam ciptaan Allah merupakan satu nikmat dalam diri kita menjadikan kita manusia yang lebih bertakwa dan mensyukuri nikmat Allah dan apa jua yg Dia ciptakan di muka bumi ini

alhamdulillah