Sunday, November 29, 2009

Sembang-sembang Petang

Hari Jumaat adalah Hari Raya Haji. Petangnya, kami ke rumah Hisham-Zurida di Olive St, Dandenong. Memenuhi jemputan Eid Adha bersama beberapa keluarga Dandenong. Di samping dapat menjamu selera, keseronokan berjumpa mengatasi segalanya. Terlebih lagi bagi anak-anak, peluang yang amat ditunggu-tunggu. Tak makan pun tak apa, asalkan dapat bersua muka.

Petang semalam, kami berkumpul di rumah kami pula. Agenda utamanya, yang lelaki ke rumah Dr. Siti, memunggah barang turun ke garaj untuk diangkut ke rumah kami. Dr. Siti perlu mengosongkan rumahnya sebelum hari Isnin ini sebelum bertolak pulang ke tanah air pada petang Selasanya. Lori yang ditunggu-tunggu tidak tiba-tiba. Rupa-rupanya Pak Cik Leslie (tuan punya lori) lupa nak masukkan temu janjinya dalam diari. Petang ini (Ahad) baru diangkat. Terus sahaja bergerak ke rumah kami.

Di rumah kami, kaum wanita ada agendanya sendiri... sesi belajar mengacau dodol microwave, sifunya Laili, diikuti sesi belajar membuat kueh keria, gurunya Dr. Harlina. Aktiviti rutin kaum ibu yang telah lama terhenti. Perkongsian ilmu dan kemahiran yang amat baik sekali. Berada di perantauan bersama komuniti yang akrab tidak secara langsung dapat menambahkan pengetahuan sampingan. Ada benarnya.

Keadaan cuaca di sebelah petang kurang baik. Hujan lebat membantutkan perancangan untuk makan-makan di laman belakang. Tak kisahlah, di dalam rumah pun tidak mengapa. Cuma sesak sedikit. Makan-makan sambil bersembang.
Keseronokan anak-anak untuk bermain juga sedikit terencat. Tanpa menghiraukan hujan, mereka tetap bermain di padang Oasis, di seberang jalan. Basah lecun. Begitulah anak-anak, suasana yang telah lama ditinggalkan. Kini masa mereka pula dan kita pula berada di posisi ibu dan bapa kita dahulu. Terasa cepat sekali pusingan roda-roda kehidupan. Semakin tualah kita.

No comments: