Wednesday, November 11, 2009

Skim Basikal Awam

Berbasikal beramai-ramai di tengah bandar/ kota raya adalah pemandangan biasa di sebahagian besar negara di Eropah, Amerika dan United Kingdom. Tidak terkecuali di negara-negara di sebelah timur seperti Jepun, China, Vietnam dan Kemboja. Di Australia, ianya tidak ketara, hanya sebilangan sahaja menunggangnya terutama untuk tujuan beriadah. Begitu juga di tanah air kita, Malaysia.
Melbourne Public Bicycle Hire Scheme diwar-warkan akan dilaksanakan di Melbourne CBD mulai pertengahan tahun hadapan. Keadaan di mana basikal disediakan di hentian tertentu untuk kegunaan mereka yang memerlukannya terutama untuk perjalanan jarak dekat. Idea yang amat menarik. Bukan sahaja dapat mengurangkan kesesakan serta pencemaran udara dan bunyi dari kenderaan bermotor tetapi baik untuk kesihatan.

Kerajaan Brumby (John Brumby adalah Victoria Premier sekarang) telah meluluskan peruntukan $5 juta untuk projek terbaru ini yang akan dikendalikan oleh RACV (seakan AAM di Malaysia). Dikatakan sebanyak 600 basikal akan disediakan di 50 rak basikal di lokasi-lokasi yang strategik di tengah Bandaraya Melbourne. Setiap rak ini akan dibina sekitar 50 meter antara satu sama lain.
Setiap pengguna diwajibkan berdaftar dengan yuran keahlian $2.50/ sehari atau $50/ setahun. Penggunaan basikal adalah percuma dalam masa setengah jam sebelum meletakkannya kembali di hentian berikutnya. Denda akan dikenakan bagi yang lewat memulangkannya dengan mengenakan cajnya pada kad kredit pengguna. Begitulah secara ringkas konsep Public Bicycle yang dicadangkan.

Sebenarnya projek seumpamanya telah pun banyak dilaksanakan di lain-lain negara, antaranya di Perancis, Sweden, Kanada, Sepanyol, United Kingdom dan Amerika Syarikat. Menurut Laili yang pernah ke Paris baru-baru ini, jelas dapat dilihat ramai penunggang basikal ke hulu ke hilir di tengah kota yang sibuk. Malah basikal yang digunakan kelihatan agak menarik dan tahan lasak. Difahamkan lebih 16,000 basikal disediakan di ratusan hentian di kota Paris, menjadikannya kota paling besar melaksanakan skim ini di dunia.

Persoalan besar yang timbul adalah keupayaannya untuk bertahan di Melbourne CBD. Pencerobohan (vandalism) dan kecurian adalah antara cabaran yang perlu diterima hakikatnya. Di Paris ketika tahun pertama perlaksanaannya (2007), lebih separuh basikal telah dirosakkan atau dicuri. Malah kira-kira 1,500 basikal perlu dibaiki setiap hari ketika itu. Statistik terkini tidak dapat dipastikan, mungkin telah berkurangan kerana sehingga kini ia mampu bertahan.

Pemakaian topi kaledar basikal juga turut dipersoalkan. Situasi di Melbourne, adalah satu kesalahan jika tidak memakainya. Apakah setiap pengguna perlu membawa topi kaledar sendiri ke mana-mana sahaja? Begitu juga dengan laluan khas untuk penunggang basikal juga perlu disediakan untuk mengelakkan kemalangan dengan kenderaan bermotor dan pejalan kaki. Dari segi penguatkuasaan peraturan jalan raya juga perlu diberi perhatian.

Apa-apa pun setiap program yang dijalankan pasti ada masalah dan cabarannya tersendiri. Sekiranya baik untuk semua, sewajarnya ia diteruskan. Bukan sahaja menyentuh perlaksanaan Public Bicycle Hire Scheme ini tetapi juga dalam setiap apa yang dilakukan oleh kita.

Continuous improvement, ungkapan yang biasa digunakan dalam sesebuah organisasi amat relevant dalam kehidupan seharian. Terlebih lagi dalam proses muhasabah diri. Beranjak kepada nilai hidup duniawi dan ukhrawi yang lebih baik dari sebelumnya selaras dengan ketetapan Illahi.

No comments: