Sunday, November 8, 2009

Jalan-jalan Pagi

Pagi ini cerah sekali. Cahaya matahari bersinar terang dari awal pagi lagi. Suhu sekitarnya begitu nyaman, tiada rasa sejuk mahupun panas berbahang. Telah lama dipendam hasrat hati untuk berjalan-jalan memanaskan badan dan merenggangkan urat-urat dan otot-otot kaki. Senaman mudah tanpa kos. Cukup sekadar kemahuan dan kerahan tenaga untuk menggerakkannya. Akhirnya pagi ini ianya menjadi kenyataan.

Bandar Dandenong di waktu pagi minggu
Hampir sejam menyusuri laluan pejalan kaki di Cleeland Street menuju ke Dandenong Market, seterusnya melalui tepian Clow Street dan Stud Road kembali ke rumah. Perjalanan santai sejauh kira-kira 7 km tidak terasa jauhnya. Jalan rayanya masih lenggang lebih-lebih lagi di tengah Bandar Dandenong. Hairannya, tiada pula berselisih dengan mereka yang sentiasa aktif berjogging dan berjalan di setiap pagi. Mungkin ramai yang masih bermalas-malas di bilik tidur di pagi Ahad, hari cuti hujung minggu. Dan mungkin juga pagi masih awal.

Peluh yang membasahi baju terasa segar sekali. Penatnya tidaklah seberapa tetapi sedikit terasa kejang di kaki. Mungkin kerana telah lama dimanjakan dengan kenderaan bermotor. Namun keseronokannya melebihi segalanya. Moga ianya dapat dipraktikkan lebih kerap dan konsisten.

Lenggang jalan raya di hadapan Dandenong Library
Ketika usia telah pun melewati angka 40 ditambah pula dengan kurangnya aktiviti-aktiviti seumpamanya amat merisaukan hati. Dengan ketahanan antibodi badan yang semakin menurun, pelbagai penyakit lebih mudah untuk menyinggah. Sistem pemakanan yang kurang sihat, ditambah pula dengan lambakan bahan-bahan berkimia lebih memburukkan keadaan.

Kesibukan sering menjadi alasan sedangkan semuanya aturan diri sendiri. Jika hendak seribu daya, jika tidak hendak seribu dalih. Bukannya orang lain tetapi itulah hakikatnya pada diri ini. Tepuk dada, tanyalah diri….

No comments: