Wednesday, November 4, 2009

Sarapan Pagi Dandenong

Kira-kira sebulan lalu warga Malaysia di Dandenong bersama-sama berkumpul menganjurkan Rumah Terbuka Raya Dandenong di rumah Lajiman-Suraya. Pagi Ahad beberapa hari lalu kami berkumpul lagi. Kali ini di rumah kami pula, jemputan untuk bersama-sama bersarapan pagi.

Pada masa yang sama meraikan kepulangan keluarga Huzaizi-Zainah dan keluarga Noh-Rafidah ke Melbourne setelah kira-kira 2 – 3 bulan berada di tanah air atas urusan pengajian. Keluarga Huzaizi-Zainah tiba pada awal pagi Rabu baru-baru ini, manakala keluarga Noh-Rafidah pula pagi kelmarin (Sabtu). Sememangnya masa yang sesuai untuk kembali berkumpul sambil mengeratkan lagi ikatan persahabatan yang sedia terjalin.

Keadaan cuaca di sebelah paginya kurang memberangsangkan. Hujan renyai-renyai dibayangi mendung berpanjangan. Berlainan sekali keadaannya dari hari-hari sebelumnya yang sentiasa panas cuacanya. Perancangan kami untuk duduk-duduk makan sambil beramah mesra di luar rumah terpaksa dipindahkan ke dalam rumah. Kita sekadar merancang, selebihnya terserahlah kepada ketentuanNya. AlhamduliLlah, segalanya berjalan lancar.

Hidangan dari kami hanya nasi lemak berserta dendeng daging sahaja. Namun meja makan dipenuhi pelbagai juadah yang dibawa oleh setiap keluarga yang hadir. Begitulah semangat setiakawan dan ukhwah setempat sesama kami. Lontong, laksa utara, mee goreng, kueh keria, kueh kasturi, kerepek bawang dan bermacam-macam lagi. Fuhh… semuanya amat menyelerakan. Tidak terlarat rasanya untuk menjamah kesemuanya.

Seawal jam 09:00 pagi, rakan-rakan Dandenong dan Noble Park serta beberapa tetamu jemputan mula tiba. Penuh sesak ruang tamu serta dapur. Terpaksalah kaum bapa bergerak ke luar rumah, makan-makan sambil bersantai di tempat letak kereta berbumbung di hadapan rumah.

Kemesraan dan keseronokan dapat bersama tidak dilepaskan begitu sahaja. Tidak kira kaum bapa mahupun kaum ibu. Pelbagai perkara diperbualkan, diselangi gurau senda dan gelak ketawa. Anak-anak terlebih lagi seronoknya. Ruang sempit di sebelah rumah pun dimanafaatkan sepenuhnya untuk bermain bola sebelum bergerak ke padang di seberang jalan di ketika hujan mulai berhenti.

Melewati jam 12:00 tengahari, para ibu bapa mulai bergerak pulang ke rumah. Namun sebahagian anak-anak perempuan dan lelaki masih enggan bergerak. Terpaksalah ditinggalkan. Sememangnya mereka sentiasa mencari peluang untuk bersama. Biarkanlah, asalkan mereka gembira dengan jaminan bersama rakan kenalan yang dipercayai.

Penatnya amat terasa. Tapi kaum ibu dan anak-anak perempuan ada program susulan mereka sendiri di sebelah petangnya… sesi berendam di Oasis Swimming Pool berhadapan rumah. Sesi khusus untuk wanita sahaja setiap petang Ahad dari jam 6:15 petang – 8:15 malam. Kata mereka, alang-alang penat biarlah penat betul, malamnya bolehlah tidur lena…8)
Sebahagian foto ada di Album Foto Kami (Breakfast Dandenong) atau klik di sini.

2 comments:

armouris said...

info tentang sarapan pagi kat sini - Sarapan Pagi Kuatkan Otak

ropidi said...

Salam,

Info menarik dan amat bermanafaat. Terima kasih..8)