Tuesday, November 10, 2009

Peraturan Baru Jalan Raya

Mulai semalam (09/11/2009), beberapa peraturan baru jalan raya (tambahan) telah dikuatkuasakan oleh VicRoads (umpama JPJ di Malaysia). Tujuannya adalah untuk meningkatkan lagi tahap keselamatan jalan raya, juga penyeragaman dengan peraturan seumpamanya di lain-lain negeri di Australia. Kerajaan Victoria melalui VicRoads telah meletakkan sasaran pengurangan kadar kemalangan jalan raya sehingga 30% menjelang tahun 2017 melalui Arrive Alive Campaigns 2008-2017.

Sebagai makluman, kaedah pemanduan di sebelah kanan di Australia adalah menyamai caranya seperti di Malaysia. Tidak secara langsung memudahkan pemandu Malaysia memandu di sini. Cuma dari segi peraturan jalan rayanya ada sedikit kelainan. Ini yang perlu diambil perhatian kerana penguatkuasaannya amat ketat dengan kadar saman yang dikenakan agak tinggi.

Peraturan baru yang diperkenalkan ini kebanyakannya melibatkan pengguna kereta, antaranya menyentuh kaedah penggunaan telefon bimbit dan alat paparan visual, penyelarasan tanda garisan, laluan tram, kaedah meletak kenderaan dan juga pemakaian tali pinggang kaledar serta tempat duduk kanak-kanak.

Telefon Bimbit & GPS

Penggunaan telefon bimbit dilarang keras walaupun sekadar diletakkan di atas peha. Pengecualian sekiranya digunakan tanpa menyentuhnya seperti terletak kemas di tempat berpemegang, menggunakan Bluetooth ataupun earpiece. Begitu juga GPS dan skrin pandang belakang yang perlu tetap berada di tempatnya tanpa disentuh.

Tanda Garisan

Ketika di laluan single continuous line, pemandu dilarang menukar laluan, memotong atau membuat U-turn. Tetapi dibenarkan membelok masuk/ keluar untuk ke jalan tepi atau laluan susur yang bertentangan. Namun tidak dibenarkan keluar/ masuk di double continuous line. Tiada halangan untuk melakukannya di single broken line.

Memandu di petak bergaris di tengah jalan (painted islands) yang dilingkungi garisan bersambung (continuous line) juga dilarang kecuali untuk masuk/ keluar dari jalan utama atau menuju laluan membelok yang bermula selepas painted islands.

Umumnya peraturan ini menyamai peraturan yang diguna pakai di Malaysia.

Laluan Tram

Tram di Melbourne seumpama keretapi di tengah bandar, berkongsi laluan tengah jalan raya bersama kenderaan lain. Laluannya ditandakan dengan garisan kuning.

Ketika tram berhenti di hentian tram, pemandu di laluan tepi mesti berhenti selari dengan belakang tram. Setelah pintu tram ditutup dan pejalan kaki telahpun melintas jalan, barulah kenderaan lain boleh bergerak melepasinya dengan kelajuan tidak melebihi 10 km/jam.

Meletakkan Kenderaan

Kenderaan boleh diletakkan di tepi jalan yang dibenarkan di mana terdapat single/double continuous line atau dividing strip di sebelah kanannya. Syaratnya, jaraknya mestilah lebih 3 meter dari tanda garisan berkenaan. Meletak kenderaan di slip lane dan painted islands adalah dilarang.

Perlu diingat, setiap kenderaan yang diletak di tepi jalan mestilah menghadap sama arah dengan kenderaan yang melaluinya. Ini adalah peraturan sedia ada yang berlainan dengan kaedah meletak kenderaan di tepi jalan di Malaysia.

Tali Pinggang & Kerusi Kanak-Kanak

Pemandu bertanggungjawab memastikan setiap penumpang memakai tali pinggang termasuk kanak-kanak di kerusi khasnya. Lebihan penumpang dari bilangan tali pinggang yang tersedia adalah satu kesalahan.

Kanak-kanak 4 – 7 tahun (berat maksimum 26 kg) mesti menggunakan booster seat atau child restraint yang dilengkapi safety harness.

Kanak-kanak 6 bulan – 4 tahun (berat maksimum 18 kg) mesti menggunakan child restraint atau rear-facing capsule.

Kanak-kanak bawah 6 bulan (berat maksimum 9 kg – 12 kg) diwajibkan menggunakan rear-facing capsule.

Kanak-kanak di atas dilarang duduk di kerusi hadapan bersebelahan pemandu kecuali kesemua kerusi di tempat duduk belakang dipenuhi kanak-kanak sebaya. Itupun hanya kanak-kanak antara umur 4 – 7 tahun sahaja dibenarkan.

Demikianlah sebahagian peraturan baru yang diperketatkan, tambahan kepada peraturan sedia ada. Moga ada manafaatnya. Tidak kiralah samada bagi orang lama, mahupun orang baru di Melbourne. Paling tidak pun sebagai pengetahuan am, kot-kot suatu hari nanti akan datang berkunjung ke Melbourne dan turut sama menjadi salah seorang pemandu kenderaan di jalan-jalan raya di Victoria khususnya ataupun di Australia amnya.
Untuk maklumat yang lebih jelas, kunjungilah http://vicroads.vic.gov.au/roadrules

No comments: