Saturday, November 14, 2009

Sleep Over

Malam semalam rakan-rakan rapat Solehah (juga rakan kepada kakaknya, Hanisah) datang bertandang ke rumah kami. Mereka diajak bermalam (sleep over) oleh Solehah. Permintaan Solehah kepada kami pada pagi Jumaat. Bolehlah dianggap sebagai hadiah Hari Jadi untuknya. Tiada masalah. Setiap ibu/ bapa dihubungi untuk memohon restu mereka. AlhamduliLlah, dengan senang hati dipenuhi. Terima kasih.

Apabila anak-anak perempuan berkumpul bersama, anak lelaki pula dihantar bermalam bersama rakan mereka pula. Adillah tu. Izzuddin dihantar ke rumah Lajiman-Suraya untuk bersama-sama Ashraf Lajiman dan Nazhan Hanif.

Lewat petang Jumaat, kesemuanya telahpun berkumpul. Ameera Huzaizi, Azizah Abdul Manaf, Nadhirah Hanif dan adiknya Farihah. Seronoknya mereka apabila dapat bersama. Lebih-lebih lagi Solehah kerana tanpa disangka-sangka mendapat hadiah kek hari jadi daripada Sham (ibu Nadhirah dan Farihah). Juga hadiah daripada rakan kenalannya.

Bermain, membaca, menonton, melukis dan pelbagai aktiviti lagi dilakukan penuh mesra. Gurau senda dan gelak ketawa dalam suasana harmoni. Ada ketikanya mengikut kelompok minat dan permainan masing-masing samada di ruang tamu ataupun di bilik tidur.
Solehah lebih rapat dengan Nadhirah, rakan sekelasnya. Ameera dan Azizah pula lebih banyak masanya bersama Hanisah. Farihah pula lebih senang bersendirian di ruang tamu, menonton video Barbie, sesekali bermain bersama Imran.

Setiap detik yang dilalui dirasai amat berharga dan pantas sekali berlalu. Tidur malam pun agak lewat, itupun kena bersuruh. Keesokan harinya pun sama. Selepas solat Subuh berjemaah, aktiviti malamnya disambung kembali.

Ketika dihantar pulang di sebelah petangnya, kelihatan masing-masing berat hati untuk berpisah. Bagi kami tiada masalah untuk terus bersama. Namun kerisauan ibu bapa mereka perlu juga diambil kira. Insya Allah ketemu lagi pagi esoknya (Ahad) di Cardinia Reservoir Park, sama-sama meraikan Majlis Kesyukuran Dandenong.

No comments: