Sunday, March 29, 2009

Izzuddin - Tae Kwon Do Grading

Bagi ahli pertubuhan seni bela diri (martial arts), saat-saat ujian kenaikan bengkung/ tali pinggang (grading) adalah sesuatu yang amat dinanti-nantikan. Saat penuh debaran dalam membuktikan latihan yang dijalani selama ini benar-benar dapat dilakukan sebaik mungkin. Sekaligus dapat meningkatkan semangat dan keyakinan diri.

Izzuddin yang mengikuti latihan Tae Kwon Do tiga kali seminggu di bawah kendalian Master Mohamed, jurulatih dari Olympic Tae Kwon Do Centre (OTC) tidak terkecuali. Pagi ini bertempat di Masjid Emir Sultan, Dandenong North, grading bagi lebih 30 orang para pelatih diadakan dengan diadili oleh Master Jemal Hasan, pemegang 7th Dan Black Belt, juga Presiden OTC. Turut bersama Izzuddin adalah Imran Wafir dan kakaknya, Izzati Wafir.

Izzuddin, pemegang Yelow Belt 3 melakukan ujian untuk meningkat ke Blue Belt 1 dan Izzati dari Blue Belt 1 kepada Blue 2. Manakala bagi Imran pula yang baru menyertainya beberapa bulan lalu, ini adalah ujian pertama baginya untuk kenaikan dari White Belt kepada Yellow 1.

Ujian dilakukan mengikut tahap tali pinggang, bermula dari White Belt, diikuti Yellow Belt 1, Yellow 2, Yellow 3, Blue 1, Blue 2, Red 1 dan Red 2.
Untuk Red 2, di samping ujian pattern, pelatih juga disyaratkan memecahkan 2 keping papan menggunakan kaki dalam 2 gerakan yang berbeza mengikut arahan pengadil sebelum dianugerahkan Black Belt. Hanya seorang pelatih sahaja yang terlibat, Hasan anak kepada Imam Salih, imam Masjid Emir Sultan. Tahniah kerana melakukannya dengan baik dan berjaya mendapat tali pinggang yang diidamkan. Sesuatu yang menyemarakkan semangat para pelatih lain.

Oleh kerana masa yang agak suntuk dan bilangan pelatih yang ramai, hanya ujian asas dan pattern sahaja yang dapat diambil kira. Ujian sparring antara pasangan tidak dapat dilakukan. Elok juga kerana kebetulan Izzuddin mengalami kecederaan lutut dan peha dalam beberapa latihan sebelumnya. Dibimbangi ianya berulang kembali kerana ujian sparring memerlukan stamina dan kekuatan kaki untuk melakukan gerakan dan serangan. Tambahan pula biasanya pihak lawan lebih agresif ketika ujian daripada ketika latihan.

Ujian yang dilalui oleh Izzuddin dapat dilakukan dengan baik sekali sehingga mendapat pujian Master Jemal dan Master Mohamed. Kini Izzuddin adalah pemegang Blue Belt 1. Begitu juga dengan Izzati yang berjaya mendapat Blue Belt 2 dan juga Imran yang naik ke Yellow Belt 1. Tahniah Izzuddin. Tahniah Izzati. Tahniah Imran. Masih jauh lagi laluan untuk Black Belt tetapi tidak mustahil dapat dilakukan dengan keazaman dan disiplin yang tinggi. Teruskan.

Sebelum bersurai, Master Jemal menyampaikan amanatnya kepada ibu bapa dan para pelatih. Anak-anak perlu dididik dan didisiplinkan sedari awal dengan tegas tanpa dimanjakan walaupun mereka memberontak. Dan anak-anak perlu faham apa yang dilakukan oleh ibu bapa adalah untuk kebaikan mereka di kemudian hari agar menjadi insan yang berdisiplin dan berkeyakinan diri. Nasihat yang amat baik sekali.

Grading seterusnya dijangkakan pada bulan Jun 2009 bertempat di pusat latihan utama OTC di Fawkner, berdekatan Melbourne CBD. Jauh tidak menjadi halangan asalkan ada kemahuan. Insya Allah moga dipermudahkan olehNya.

1 comment:

bakthiar said...

salam.. aku ni kawan lama bakhtiar (ipar encik) dan suraya.. kenalan lama. boleh bg nombor tel /email /atau apa2 yg mhubungkan pd dia..

my mail (my name also bakthiar) bakthiar@yahoo.com