Thursday, March 5, 2009

Hujan Rahmat Di Awal Musim Luruh

Cuaca beberapa hari ini mendung dengan hujan kerap turun terutama di sebelah malam. Suhunya pula antara 14 - 20 darjah Celcius. Sejuk terasa sehingga ke tulang dan kaki pun terasa kebas-kebas. Hari-hari berikutnya pun diramalkan kekal dengan hujan masih berlarutan turun dengan suhu maksimum di bawah 25 darjah Celcius. Seolah-olah menggambarkan inilah permulaan musim luruh yang bermula di bulan Mac ini.
Anggota CFA (Country Fire Authority) merai kedatangan hujan rahmat
Satu suasana yang amat menggembirakan setelah berminggu-minggu semua orang berada dalam trauma akibat tragedi kebakaran dahsyat (inferno), dikenali Black Saturday yang melanda Victoria pada 07hb Februari lalu. Tambahan pula telah sekian lama bumi tidak ditimpa hujan. Saban hari hanyalah panas kering yang membimbangkan.
Ianya diterima penuh kesyukuran terutama oleh para penyelamat yang terpaksa bertungkus-lumus dan sentiasa dalam keadaan berjaga-jaga setiap masa akibat kebakaran hutan (bushfire) di sesetengah tempat masih lagi berlarutan. Terlebih lagi para penduduk di kawasan-kawasan berkenaan. Sehingga kini seramai 210 orang telah disahkan terkorban dan 37 orang lagi dilaporkan hilang.
Kini keadaan di Yarra Valley di utara Melbourne, terutama di Warburton dan Healesville di mana lebih 86,000 hektar kawasan terbakar, dikatakan keadaannya terkawal sepenuhnya. Tiga lagi kawasan berisiko tinggi iaitu berhampiran Eildon, Bunyip dan Wilson Promontory di Gippsland dipercayai masih lagi terbakar tetapi mempunyai harapan padam sepenuhnya kiranya hujan turun seperti yang diramalkan.
Malah pada hari Isnin baru-baru ini (02/03/2009), semua pengguna telefon bimbit dan emel jabatan mendapat kejutan, mesej amaran dari Polis Victoria (VicPolice),
Extreme weather in Vic expected Mon night & Tues. High wind & fire risk.
Listen to Local ABC Radio for emergency updates.
AlhamduliLlah tiada apa yang berlaku walaupun angin yang bertiup agak kencang, dilaporkan sekitar 120km/jam. Sebaliknya hujan yang dikirimkan Allah untuk meredakan suasana. Begitulah ketentuan dariNya.
Turunnya hujan turut sama menyegarkan persekitaran, sekaligus dinikmati sama oleh pepohonan dan haiwan yang telah sekian lama ketandusan air. Itulah rahmat dari Allah. Apakah kita sebagai hambaNya masih mahu mendustai keagunganNya? SubhanaLlah. Moga kita semua terpelihara dari segala musibah. Ameen.

No comments: