Sunday, March 1, 2009

Berkebun Sayur

Pokok labu berbunga kuning melata di tanah

Di belakang rumah kami, di hujung laman, terdapat tanah kebun sekangkang kera. Bolehlah ditanam serba sedikit tanaman sayur. Sengang masa yang ada di waktu petang dan di hujung minggu biasanya digunakan oleh orang rumah, Laili untuk menanam dan membelai setiap tanaman yang ada.

Sebenarnya kami langsung tak berpengalaman dan berpengetahuan dalam hal berkebun sayur ni. Apatah lagi dengan keadaan cuaca yang tidak menentu dan mempunyai 4 musim ini. Ketika di Malaysia tidak pernah diambil tahu kecuali di zaman sekolah rendah dahulu. Lebih-lebih lagi aku, setakat menyiram bolehlah tapi untuk menjaganya tidak reti. Terkadang tidak pasti samada ianya rumpai yang menumpang ataupun sayuran yang ditanam, dek tak kenal apa pokoknya...8)

Capsicum (kiri) dan terung (kanan) segar di dalam pasu

Apa yang dilakukan belajar dari pemerhatian. Tanah kebun kami, bermasalah sedikit. Tanahnya agak keras dengan akar-akar pokok berselirat di bawah lapisan tanah. Kenalah ditaburkan dengan tanah gembur lain (potting mix) yang dibeli di kedai. Sebahagian sayuran elok sahaja membesar di atas tanah seperti kesom dan labu, manakala sebahagian lagi seakan tidak bermaya, kenalah dipindahkan ke pasu, antaranya cili, terung, capsicum dan tomato. AlhamduliLlah hidup segar ia.
Begitu juga dedahan terus kepada cahaya matahari. Sesetengah sayuran mampu bertahan tetapi sesetengahnya perlu diletakkan di tempat yang teduh. Capsicum dan salad antara yang menjadi layu (melayu) di bawah panahan matahari tetapi tidak bagi cili. Yang penting proses fotosintesis mampu dilakukan dengan baik.

Tomato dan cili lebat berbuah
Di kebun kami (jika boleh dipanggil kebun), terdapat beberapa jenis sayuran yang ditanam. Terung, timun, tomato, cili, capsicum, kesum, pudina, daun bawang, serai, labu dan salad adalah antara sayurannya. Ada yang hidup segar dan berbuah tapi ada yang seakan hidup segan mati tak mahu. AlhamduliLlah, hampir semua sayuran telahpun dapat dirasai hasilnya. Cuma pokok labu sahaja, menjalar ke sana sini dengan kuntuman bunga kuning bersilih ganti, akan tetapi putik buah tidak pernah keluar. Agaknya pokok jantan.
Di Victoria, air adalah antara masalah utama sehingga dikenakan kawalan dalam penggunaannya termasuk untuk tujuan menyiram. Penggunaan air lebihan (grey water) seperti air basuhan pakaian dan mandian amat disarankan. Itulah yang kami lakukan.

Tomato dan timun, sebahagian dari hasil kebun
Ketika panas melampau baru-baru ini, suhu melebihi 40 darjah Celcius, hampir semua pokok menghadapi masalah kekeringan termasuk sayuran di tanah yang terdedah terus kepada cahaya matahari. Pokok kesom antara yang paling teruk. Dedaunannya terbakar kering. Kini baru kelihatan tunas baru keluar. Pokok cili pun serupa, buahnya pula terbakar. Pokok lain hanya sedikit sahaja menerima kesan terbakar, sekadar beberapa helai daun sahaja. Kini masing-masing dalam proses pemulihan.

Ketika Laili tiada untuk tempoh 3 bulan ini, kenalah aku berikan lebih perhatian pada sayuran ini. Sesekali ada rakan yang datang menjenguk, menolong setakat terdaya. Diharapkan dengan cuaca musim luruh yang lebih segar ini, sayuran ini akan turut segar.

No comments: