Thursday, March 19, 2009

Multicultural Day

Di Australia, para penduduknya adalah majmuk; bercampur-campur asal-usul, keturunan dan agamanya. Sebahagian besar daripadanya telah diakui sebagai warga negara Australia.
Saban tahun ketika sambutan Australia Day (26 Januari), ribuan “pendatang” telah dianugerahkan sijil kerakyatan ini. Kesannya, secara tidak langsung membentuk kepelbagaian kebudayaan, kehidupan dan persekitaran. Dan tarikh 21 Mac setiap tahun pula telah diiktiraf sebagai Harmony Day sebagai perlambangan dan ingatan akan kesatuan dan perpaduan rakyat yang pelbagai ini.

Di Dandenong North Primary School (DNPS), sekolah Hanisah dan Solehah; para pelajarnya juga sama. Dianggarkan separuh daripadanya berasal daripada negara-negara selain Australia dengan majoritinya dari Afghanistan, Turki, China, Afrika dan India-Sri Lanka. Keharmoniannya jelas kelihatan dalam pergaulan para pelajar setiap hari yang juga turut sama dirasai oleh para ibu bapa. Inilah antara keunikan yang terserlah di sekolah ini.

Malah pihak sekolah sendiri telah menjadikan tema “Multicultural Australia” sebagai salah satu bidang pembelajaran para pelajar Grade 3 dan Grade 4 untuk Penggal I ini.
Sebagai penutupnya, pada hari ini (Khamis, 19/03/2009), “Multicultural Australia Day” telah dilangsungkan di dewan sekolah. Para pelajar dari kedua-dua gred diminta datang ke sekolah berpakaian kebangsaan/ tradisional atau warna bendera negara asal masing-masing. Makanan tradisional mereka juga turut dibawa untuk dikongsi bersama rakan sekelas.

Untuk acara pertunjukan di dewan yang bermula jam 11:45 pagi, para penjaga digalak hadir untuk menontonnya di samping memberikan sokongan moral pada anak-anak. Peluang yang tidak seharusnya dilepaskan.

Solehah yang kini di Grade 3 tidak terkecuali. Malangnya beliau malu untuk berpakaian baju kurung ataupun seumpamanya. Dipilihnya untuk berpakaian biasa dengan warna merah, putih dan biru serta bertudung kuning pinang masak, mewakili warna-warna bendera Malaysia. Terkilan juga di hati tapi tidak mengapalah. Itu pilihannya. Kueh yang dibawa pula adalah kueh bakar (Terima kasih Suraya tolong buatkan. Apa nak buat, ibunya sekarang kat Malaysia).

Di dalam dewan, kiri-kanannya dipenuhi oleh para pelajar dengan pakaian yang berbagai fesyen, gaya dan warna, diawasi guru-guru kelas yang kebanyakannya berpakaian santai Aussie. Turut serta para ibu bapa yang turut sama memeriahkannya.

Pelajar dari Malaysia dari Grade 3 dan 4 hanya ada 5 orang. Hanya Solehah seorang dari Grade 3, selebihnya dari Grade 4; Imran, Tarmizi, Raquib dan Azizahnya. Semuanya berpakaian biasa sahaja seperti Solehah kecuali Azizah, cantik berpakaian baju kurung. OKlah.. sekurang-kurangnya ada wakil dari Malaysia berpakaian kebangsaan.

Lain-lain pelajar, sebahagiannya berpakaian biasa dan sebahagian lagi menyerlah dengan pakaian tradisional/ kebangsaan dari pelbagai negara asal mereka. Dipercayai, kebanyakan mereka ini telahpun berstatus PR mahupun warga negara Australia, terutama dari Afghanistan, Turki dan India tetapi mereka masih mengekalkan budaya mereka terutama dalam berpakaian tradisional. Malah dalam kehidupan seharian pun mereka masih tetap memakainya. Kuatnya ikatan budaya mereka walaupun budaya sekitarnya amat kontra sekali.

Berbalik ke dewan. Setiap pelajar diminta berjalan memperagakan pakaian masing-masing dalam dua pusingan. Pusingan pertama, mengikut kelas dan pusingan kedua mengikut negara. Bagi yang berpakaian tradisional, mereka nampaknya begitu berbangga sekali lebih-lebih lagi ketika berjalan bersama rakan-rakan senegara.
Majlis diakhiri dengan tarian India dari para pelajar India yang lengkap berpakaian tradisional mereka.

Bagi para pelajar, guru-guru dan ibu bapa, sambutan Multicultural Australia Day ini bagaikan satu kaedah pembelajaran tidak langsung dalam mengenali susur budaya dan cara hidup masyarakat lain selain dari apa yang sedia diketahui.
Ada manafaatnya.

No comments: