Thursday, March 12, 2009

Dandenong High School

Inilah sekolah menengah Izzuddin, Dandenong High School. Lokasinya hanya bersebelahan dengan sekolah rendah, Dandenong North Primary School (DNPS), sekolah lamanya pada tahun lepas.

DHS adalah antara sekolah kerajaan yang terbesar di Melbourne, dengan moto Faber Quisque Fortunae (Setiap Insan Adalah Pembentuk Nasibnya Sendiri) mula beroperasi pada tahun 1919. Para pelajarnya adalah dari Year 7 sehinggalah Year 12.

Mulai dari awal tahun 2007, melalui Victoria Schools Plan, DHS telah digabungkan dengan dua lagi sekolah menengah di Dandenong iaitu Cleeland Secondary School (CSS), terletak bersebelahannya; dan Doveton Secondary College (DSC), lokasinya terpisah jauh; membentuk sekolah baru dengan mengekalkan nama Dandenong High School.

Pada akhir tahun 2008, kampus DSC dengan rasminya ditutup. Manakala kampus CSS masih dikekalkan kerana tapaknya telah digabungkan ke dalam DHS yang baru.

Bangunan sekolah baru ini sedang dalam proses pembinaan dengan tumpuan utama kini di tapak DHS. Tujuh buah Student Learning Centre (SLS) yang mampu memuatkan 300 pelajar sedang dibina secara berperingkat-peringkat mengikut fasa. Setiap SLC ini menempatkan kelas-kelas utama berserta tenaga pengajar mengikut rumah masing-masing (terdapat 7 rumah semuanya).

SLC 1 telahpun siap dan dua minggu lepas, ibu bapa telah dijemput mengikuti lawatan singkat ke sana. Bangunan 2 tingkatnya berkonsepkan Open Learning System dengan hanya terdapat beberapa kelas sahaja, selebihnya ruangan terbuka serba guna seolah-olah berada dalam persekitaran rumah dan taman. Begitu juga dengan SLC yang lain.
Suasana yang amat berbeza dari yang pernah ditemui di sekolah-sekolah mahupun di pusat-pusat pengajian tinggi. Adakala terasa ianya seakan hanya indah di khayalan, sukar untuk dilaksanakan. Namun ianya bukan suatu yang mustahil. Malah ianya lebih mesra alam dan menjimatkan kos operasi dengan penggunaan tenaga solar, air takungan, pengudaraan dan pencahayaan semulajadi serta lampu kesan pengerakan. Begitu juga dengan pembentukan lamannya.

Pembangunan kesemua SLC ini dijangka siap sepenuhnya menjelang akhir tahun 2009 ini. Manakala bangunan Performing Arts, Auditorium dan Physical Education Centre serta kompleks sukan akan dibina menggantikan kampus CSS sekarang. Seterusnya pembinaan semula Library Resource Centre, Laboratories, ICT Building, Administration Building dan Science and Food Technology Centre akan dilaksanakan dalam fasa selepasnya. Keseluruhan projek dijangka siap sepenuhnya di pertengahan tahun 2011. Ia dijangka akan menampung seramai 2100 pelajar, 200 tenaga pengajar dan 40 bukan tenaga pengajar.

Mengikuti perkembangan pembangunan sekolah membuatkan hati kita turut teruja, apatah lagi dengan idea pembangunan dan pembelajarannya yang kreatif dan tersendiri. Projek pembangunan semula yang menelan belanja $40 juta ini diharapkan dapat memberi pengalaman dan suasana pembelajaran yang menyeronokkan, sekaligus membentuk kecemerlangan para pelajarnya.

Amat diharapkan ianya dapat sama dirasai dan dialami oleh Izzuddin dan adiknya, Hanisah yang akan menjejakkan kaki ke alam persekolahan menengahnya mulai tahun hadapan. Sesuatu yang baik sewajarya diikuti dan dikagumi, manakala yang sebaliknya, harus pandai mengelaknya tanpa mengugat proses pembelajaran yang telah dirangka.

No comments: