Sunday, March 8, 2009

Sambutan Hari Lahir dan Perpisahan

Petang semalam, Sabtu (07/03/2009), rakan-rakan Dandenong dan Noble Park berkumpul di rumah Lajiman-Suraya untuk sama-sama meraikan sambutan trio-hari lahir; Ashraf Lajiman, Hanisah Ropidi dan Ikram Badrul. Pada masa yang sama meraikan keluarga Nazar-Norhayati yang akan berangkat pulang ke tanah air pada sebelah malamnya.

Hanisah, Ashraf dan Ikram sedang memotong kek
Sambutan yang sederhana tetapi mewah dengan hidangan juadah yang pelbagai. Untuk anak-anak bertiga, 2 kek disediakan. Itulah yang menjadi rebutan utama terutama kanak-kanak apabila tiba saat dipotong. Juadah lain tidak kurang sedapnya. Lontong, nasi impit, mee kari, nasi goreng, kek pisang, honey joy dan macam-macam lagi.

Majlis bermula dengan ucapan ringkas bagi menerangkan tujuan majlis. Harapan kami pada anak-anak semua terutama yang meraikan ulang tahun kelahiran agar menjadi anak-anak yang soleh dan solehah yang berjasa kepada ibu bapa di kemudian hari. Wajah-wajah nan ceria ketika kanak-kanak, moga dipanjangkan usia, berterusan ceria sehingga dewasa dan berjaya dalam kehidupan di dunia, terlebih lagi di akhirat. Ameen.

Sebahagian tetamu yang hadir
Diikuti ucapan perpisahan dari Nazar mewakili keluarganya. Masing-masing mengharapkan agar perpisahan ini hanya sekadar jauh di mata namun sentiasa dekat di hati. Kemesraan tautan hati yang tersemai selama ini amat diimpikan agar berlanjutan selamanya dengan saling berhubungan sesama sendiri. Dengan keupayaan prasarana teknologi maklumat dan komunikasi serta kehidupan berinternet, segalanya amat memudahkan.

Apabila dapat berkumpul seumpamanya, terserlah rona wajah penuh kepuasan tidak kira tua mahupun muda, ibu bapa terlebih lagi anak-anak. Sekelompok di sana, sekelompok di sini. Kemudian berubah tempat dengan kelompok lain pula. Suasana yang penuh ceria dan mesra, seronok dapat bersua muka, bertanyakan khabar berita sambil menjamah juadah demi juadah yang menyelarakan. Anak-anak pun sama, dengan kelompok mereka masing-masing samada di luar rumah mahupun mengadap permainan komputer dan televisyen di ruang tamu.
Foto berkaitan boleh diakses di ruangan Album Foto Kami (kiri web) atau klik di sini.

Yasmin, Suraya, Norhayati dan Farhana bergambar sebelum berpisah
Menjelang Maghrib, sebahagiannya beredar pulang ke rumah. Manakala sebahagian lagi menunggu sehingga selepas solat Maghrib untuk melambaikan tangan perpisahan untuk keluarga Nazar.
Urusan pendaftaran masuk di lapangan terbang berjalan lancar, berkebetulan masih belum ramai yang berbaris. Turut menghantar, keluarga Lajiman dan juga Yasmin bersama ibu dan anaknya.
Melewati jam 10:30 malam, masing-masing berpelukan, penuh kesayuan. Begitulah lumrahnya apabila tiba saat berpisah. Insya Allah bertemu lagi di lain ketika.

No comments: