Monday, March 9, 2009

Izzuddin - Renang di Sekolah

Muhammad Izzuddin (Iddin), anak sulung kami kini telahpun menjejakkan kaki ke alam sekolah menengah, Year 7 di Dandenong High School (DHS). Lokasinya bersebelahan Dandenong North Primary School (DNPS), sekolah lamanya dahulu, juga sekolah Hanisah dan Solehah sekarang.

Iddin dengan reben pencapaian dalam renang
Di DHS ini, para pelajarnya dibahagikan mengikut rumah masing-masing, bukan sahaja untuk tujuan sukan tetapi ibarat keluarga dalam sekolah. Setiap rumah mempunyai kawasannya tersendiri, tempat tumpuan setiap ahli rumah setiap hari. Terdapat 7 buah rumah semuanya, dinamakan sempena nama flora dengan warnanya tersendiri; iaitu Darwinia, Banksia, Eucalyptus, Callistemon, Hakea, Fern dan Gravellia. Callistemon adalah rumah Iddin.

Hampir tiga minggu yang lepas (19/02/2008), sekolah Iddin telah menganjurkan temasya Sukan Renang Peringkat Sekolah bertempat di Noble Park Swimming Pool. Penyertaan para pelajar amat menggalakkan dengan masing-masing berpakaian mewakili warna rumah mereka. Kain rentang setiap rumah pula bergantungan menceriakan lagi persekitaran. Ditambah pula dengan semangat rumah semakin memeriahkan lagi temasya sukan air yang dilangsungkan. Di samping acara renang, terdapat juga acara sampingan lain, antaranya polo air dan bola tampar turut sama dipertandingkan.

Untuk acara renang, beberapa kategori telah ditetapkan antaranya gaya bebas, kuak belakang, kuak dada, kupu-kupu dan juga medley. Iddin tidak ketinggalan menyertai salah satu daripada kategorinya iaitu kuak dada, satu acara lonjakan dada dan kuakan kaki yang memerlukan stamina yang lebih. Menariknya Iddin mempunyai nama jolokan (nickname) Spiderman. Puncanya baju renang yang dipakai mempunyai karektor Spiderman di bahagian hadapannya. Ada baiknya agar mudah dikenali.

Iddin sememangnya mempunyai semangat dan komitmen yang tinggi dalam apa yang dilakukan. Dengan saingan sengit dari peserta lain, Iddin berjaya merangkul tempat kedua, sekaligus dapat menyumbangkan mata untuk Callistemon. Secara keseluruhan tempat pertama diungguli oleh Darwinia, diikuti oleh Banksia dan Eucalyptus. Callistemon di tempat ke-4.

Satu permulaan yang baik untuk Iddin untuk menyerlah dan dikagumi dalam kelompok rumah yang diwakili. Semoga Iddin sentiasa mampu melakukan yang terbaik, termasuk juga dalam pengajian; demi masa hadapan yang cemerlang, gemilang dan terbilang. Good Luck.

No comments: