Sunday, March 8, 2009

Gempa Bumi Melanda Melbourne

Gempa bumi, suatu bencana alam yang amat menggerunkan. Rumah dan bangunan boleh runtuh, bumi boleh merekah dan lebih menakutkan lagi banyak nyawa boleh melayang. Begitulah senario yang mungkin berlaku kiranya dilanda gempa bumi yang kuat. Tidak hairanlah, sedikit gegaran gempa pun boleh menyebabkan ramai yang panik. Dibimbangi ada kesinambungan yang lebih kuat berlaku. Tambahan pula tragedi kebakaran besar, Black Saturday yang berlaku sebulan lalu masih lagi segar di ingatan. Apakah akan ada bencana lain pula yang akan melanda?
Itulah yang dirasai dan ditakuti oleh penduduk Melbourne dan sekitarnya pada hari Jumaat malam Sabtu, 2 hari yang lepas (06/03/2009). Gegaran dengan 4.6 skala Richter yang berlaku dalam lingkungan jam 09:00 malam itu dikatakan yang terkuat sejak 36 tahun lalu berlaku di Melbourne. Malah diberitakan di Korumburra, South Gippsland, sebanyak 5 gegaran dikesan di sebelah pagi Sabtunya, yang terkuat pada jam 03:00 pagi.
Ianya turut dirasai oleh kami di Dandenong. Ketika kejadian, kami berempat beranak sedang menjamu pizza di meja kecil di tengah ruang tamu, meraikan ulang tahun kelahiran Hanisah. Hampir jam 09:00 malam, tiba-tiba terasa rumah bergegar dari arah hadapan rumah, bagaikan dilanda sesuatu yang kuat. Dinding dan atap pun turut bergegar.
Gelak tawa anak-anak tiba-tiba terhenti dek terperanjat. Ianya berlanjutan kira-kira 10 saat. Amat menghairankan. Ingatkan angin berpusar yang melanda tapi tiada langsung kedengaran angin bertiup sebelum dan selepasnya.
Terpinga-pinga kami tanpa diketahui puncanya. Keesokan harinya baru diketahui, rupa-rupanya gempa bumi yang melanda. Terkedu kami seketika. Buat pertama kalinya kami merasai bagaimana gegaran gempa bumi.
AlhamduliLlah, tiada sebarang perkara buruk berlaku. Ya Allah, hindari dan selamatkanlah kami sekeluarga dari segala mara bahaya dan bencana. Ameen.
Menurut pakar Geosains Australia, gempa seumpamanya adalah normal disebabkan oleh kitaran seismik (seismic cycle). Puncanya dari pergerakan dan tekanan terhadap lapisan dalaman Indian Australian plate di mana benua Australia terletak, biasanya berlaku setiap 2 hingga 3 tahun sekali dengan gegaran kecil sahaja.
Gempa bumi yang terbesar direkodkan di Australia melanda Meeberrie, Western Australia pada tahun 1941 dengan bacaan 7.1 skala Richter.

No comments: