Monday, March 16, 2009

Jalan-jalan Ke Mornington Peninsula

Mornington Peninsula terletak di tenggara Melbourne dan ke selatan dari Dandenong. Ianya terkenal dengan pantai-pantai yang mengunjur cantik di sepanjang pesisirannya; di sebelah barat menghadap Port Philip Bay, selatannya menghala ke Bass Strait, di sebelah timurnya pula bersebelahan Western Port Bay yang melingkungi French Island dan Phillip Island.
Mornington Peninsula juga masyhur dengan pelbagai taman yang amat menarik, ladang buahan serta barangan antik yang amat tinggi nilai harganya.

Hujung minggu baru-baru ini (Sabtu, 14/03/2009), kami empat beranak (termasuk Izzuddin, Hanisah dan Solehah), bersama-sama keluarga Dr. Maimumah (Kak Mai) serta Dr. Ruziaton (Kak Ruzi) berkesempatan mengunjungi beberapa tempat menarik di Mornington Peninsula. Suami Kak Mai, Abang Aziz serta 5 anak lelakinya serta iparnya tiba hampir seminggu lalu, “sambil menyelam, sambil minum air”, datang mengunjungi Kak Mai sambil melancong.
Koleksi foto boleh diakses di ruangan Album Foto Kami (kiri web) atau klik di sini.

Kami bertolak dari rumah sekitar jam 09:30 pagi melalui Dandenong-Frankston Hwy dan Nepean Hwy menuju ke Mornington Information Centre. Dari rumah, cuacanya mendung dan langit cerah sahaja. Melepasi Frankston, hujan lebat mulai turun sehinggalah tiba di I-centre, hujan mulai renyai-renyai. I-centre sememangnya menjadi kunjungan utama kami setiap kali melancong ke sesuatu tempat, hentian pertama untuk mendapatkan maklumat dan pandangan dari petugas akan tempat menarik di sekitarnya.

Tyabb Packing House Antiques

Memandangkan hujan masih turun, tempat bertutup menjadi pilihan awal sebelum melangkah ke tempat yang lebih terbuka. Tumpuan pertama adalah Tyabb Packing House Antiques Complex yang terletak kira-kira 15km dari I-Centre melalui Mornington-Tyabb Rd. Menurut Kak Mai, barangan antik amat diminati oleh Abang Aziz.

Di bangunan yang besar ibarat gudang ini terdapat kira-kira 20 kedai pelbagai barangan antik, terletak bersebelahan antara satu sama lain. Hampir tiada sempadan antaranya, seolah-olah muzium yang padat barangan antiknya.
Menurut brosur, Packing House ini merupakan koleksi terbesar di Australia seumpamanya. Jam, kamera, perabut, pakaian, pinggan-mangkuk, buku, komik kartun, lukisan adalah antara yang dipamir dan terbuka untuk jualan. Harganya, wow… puluhan, ratusan dan ribuan Dollar adalah biasa. Itulah nilai barangan berstatus antik. Tidak menghairankan.

Rain, Hayne & Shine Farmyard

Menjelang tengahari, kami bertolak ke Rain, Hayne & Shine Farmyard di Balnarring. Ladang ternak ini dikenali dengan pelbagai haiwan jinak yang dibenarkan untuk disuakan makanan dengan tangan dan boleh dibelai serta didukung. Sesuatu yang menarik minat anak-anak Kak Mai. Setibanya di sana, hujan masih renyai-renyai turun dan hanya sebuah kereta pelawat sahaja kelihatan.

Turun sahaja dari kereta, kami semua terkejut disambut mesra dan manja oleh 2 ekor anjing, haiwan peliharaan yang paling digemari oleh Aussie. Kami didekati dan dihidu, sesuatu yang amat menakutkan terutama anak-anak. Akhirnya semuanya naik semula ke kereta, tidak jadi untuk masuk. Seluar aku sendiri pun terdapat kesan basah hidung binatang mughalazah tersebut. Kena samaklah jawabnya.

The Enchanted Maze Garden

Dari Farmyard, kami ke Arthurs Seat, mendaki bukit yang berliku dan curam jalannya menuju ke The Enchanted Maze Garden. Kami singgah seketika di Lookout untuk menghayati keindahan alam terbentang luas dari atas bukit menghadap Port Phillip Bay. Pemandangan menarik tetapi kurang jelas, kelam diliputi kabus tebal memutih.

Maze Garden yang luas, dikelilingi pepohonan rimbun yang diukir ibarat tembok tinggi berpintu gerbang kehijauan. Bayaran masuknya $45.00 untuk keluarga 2 anak. Tambahan anak $5.00 seorang.

Lokasi pertama yang dikunjungi adalah Hedge Maze. Berjalan dan berlari melalui setiap lorong berpetak-petak yang terletak di celah-celah pepohonan Conifer yang merimbun setinggi lebih 7 meter. Anak-anak begitu seronok sekali berlari-lari dan berkejaran ke sana-sini. Apa yang terjadi? Masing-masing sesat, termasuk yang dewasa tidak dapat mencari jalan keluar. Riuh rendah seketika dengan laungan “sana” dan “sini”. Akhirnya ketemu juga jalan keluarnya oleh anak-anak. Kami dipandu keluar dengan selamat.

Di samping Hedge Maze, terdapat juga Turf Maze, Children Maze, Blue Gum Gallery Maze dan paling menarik Maize Maze yang hanya dibuka ketika musim luruh sahaja. Oleh kerana kesuntukan masa, Maize Maze yang berbentuk dinosaur tidak sempat kami terokai. Begitu juga dengan Blue Gum Gallery Maze.
Di setiap maze yang dilawati, anak-anaklah paling seronok berlari ke sana-sini. Berbeza dengan yang dewasa, berjalan sambil menghayati keindahan dan keunikannya. Adakala singgah bergambar berlatar belakangkan pepohonan dan bungaan yang mekar berkembang.

Taman-taman di sekitarnya begitu menarik sekali dengan pelbagai konsep dan ukirannya yang tersendiri, antaranya Weeping Cherry, Bosquet, Grey, Platter, Conifer, Fairy, Cottage, Pottage, Japanese dan Parterre. Di hujung taman yang mencuram pula terdapat empangan kecil yang tenang airnya.

Bersebelahan taman pula terdapat beberapa permainan menguji kepintaran berbentuk puzzle menggunakan barangan rutin seperti tayar, tali dan bongkah kayu dan batu. Reban binatang ternakan kecil juga terdapat berdekatannya, dengan biri-biri, kambing, ayam dan itik mendiaminya, ditaja oleh Rain, Hayne & Shine Farmyard. Tidak disangka pula, tidak dapat masuk ke Farmyard di Balnaring tetapi bertemu di sini. Haiwan jinak yang boleh ditepuk dan dibelai. Peluang yang tidak dilepaskan oleh anak-anak Kak Mai terutama si bongsu, Azhar.

Rosebud Beach
Keluar dari Maze Garden, kami terus ke Rosebud Beach, bersebelahan Yatch Club untuk makan tengah hari dan solat Zohor. Anak-anak pula tiada apa yang diidamkan selain masuk ke air teluk yang cetek airnya. Selepas makan dan solat sahaja, masing-masing berkejaran turun. Anak-anak Kak Mai paling teruja dengan air laut. Dengan hanya berseluar pendek tanpa baju, mereka terjun ke air. Iddin pun turut sama, dituruti oleh Hanisah dan Solehah yang hanya bermain di gigi air tetapi tetap basah lecun pakaiannya.

Begitulah anak-anak apabila bertemu air, tidak kira laut mahupun kolam. Sememangnya telah dijangka dan persalinan juga telah dibawa. Sejuknya tidak dihiraukan sehingga menggeletar tubuh dibuatnya. Tambahan pula hujan renyai-renyai sesekali masih turun berserta tiupan angin pantai.
Kami bertolak pulang sekitar jam 04:45 petang melalui Moorooduc Hwy dan Dandenong-Frankston Hwy dan tiba di rumah kira-kira jam 05:30 petang. Anak-anak di kereta tidur kepenatan.

No comments: