Tuesday, March 3, 2009

Buah-buahan Di Belakang Rumah

Di sekeliling rumah kami, terutama di laman belakang rumah, di samping tanaman sayuran, terdapat juga beberapa pokok buah-buahan. Buah “kuning” (tidak diketahui namanya), buah plum, buah tiin dan juga buah lemon. Kesemuanya berbuah secara bermusim, tidak sepanjang tahun. Biasanya ketika musim bunga (September - November) dan juga di penghujung musim panas (Februari) atau awal musim luruh (Mac).

Buah-buahan ini (kecuali lemon) amat disukai burung. Ketika masak kami terpaksa berebut dengan burung-burung, siapa dahulu dia dapat. Anak-anak dan orang rumah pula tidak menyukainya, kenalah aku memakannya atau bahagi-bahagikan kepada rakan-rakan lain yang menyukainya.

Buah kuning ini tidak diketahui namanya. Pokoknya merimbun dengan daun berbentuk bujur tirus. Tempoh berbunga dan berbuahnya sekejap sahaja, hanya sebulan dua menjelang akhir musim bunga.
Buahnya berbentuk bulat kecil seakan buah kundang, bergugusan pada satu-satu tangkai dengan bulu-bulu halus membalutinya. Masaknya berwarna kuning, manis rasanya. Selepas masak, jika tidak dipetik, sekejap sahaja dah pun kering di tangkainya. Bijinya pula berwarna coklat dan licin.

Ini adalah buah tiin yang biasa dibeli oleh para jemaah haji/umrah ketika pulang dari Mekah tetapi dalam bentuk kering. Ia juga dikenali sebagai buah fig.
Inilah rupanya ketika masih segar. Pokoknya besar tetapi renek sahaja. Daunnya seakan daun pokok ketapang tetapi agak kesat dan berbulu halus. Awal berbunga ketika musim panas (Disember - Februari), berputik sebulan dua sebelum masak di penghujung musim panas dan di awal musim luruh. Ketika masak, kulitnya menguning dan merekah di bahagian bawah. Isinya berbentuk pulpa dengan biji-biji kecil kehitaman. Rasanya manis sekali. Sekarang ini sedang rancak masaknya tetapi tidak serentak, ada masa untuk makan sepuas-puasnya.

Ini pula adalah buah plum. Pokoknya tidak tinggi tetapi merimbun daunnya. Ketika masak ianya berwarna merah pekat dan rasanya pahit sedikit. Buahnya kecil sahaja, tidak seperti buah plum yang biasa didapati di pasaraya.
Pokok seumpamanya juga terdapat di hadapan rumah kami tetapi buahnya lebih kecil, dari jenis yang berbeza. Jangkamasa berbunga dan berbuah lebih panjang sedikit daripada “buah kuning” di atas. Berbunga ketika musim bunga dan berbuah ketika awal musim panas.
Buah lemon terletak bersebelahan pokok tiin. Bolehlah dikatakan berbuah sepanjang tahun tetapi hanya lebat ketika musim panas. Rasanya masam dan tidak ramai yang menyukainya walaupun untuk dibuat air minuman. Apa yang dilakukan, kami gunakan untuk membasuh pinggan-mangkuk dan periuk-belanga dengan memerahkannya ke dalam cecair pencuci.

Lain-lain buah seperti anggur, nectarine, peach, apricot, peach, tembikai, ceri dan strawberi (sekadar beberapa nama) berbuah mengikut musimnya tersendiri. Maaf, yang ni tiada kat rumah kami. Kiranya teringin, pergi sahaja ke Dandenong Market, bermacam pilihan boleh dicari. Lebih-lebih lagi ketika kemuncak musim ianya berbuah, dijual lelong sahaja.

1 comment:

en_me said...

segarnyerr buah buah ittewww.. hi abang itteww.. salam dr me dikejauhannns