Thursday, November 6, 2008

Melbourne Cup Day - Rumah Meriah

Tarikh 04-Nov (Selasa) adalah hari cuti umum di Victoria. Melbourne Cup Day. Hari kejohanan dan pertaruhan lumba kuda. Hari yang dinanti-nanti oleh setiap orang. Bagi kaki judi, itulah harinya. Namun, bagi yang menunggu hari bersama keluarga, itulah juga harinya. Bagi anak-anak sekolah, mereka mendapat satu hari cuti tambahan pada hari Isnin, Curriculum Day. Jadi bercuti panjang sedikit mereka.

Bertemu janji di Blue Hills
Pada hari Selasa, rumah kami meriah sedikit. Rakan kenalan datang berkunjung, silih berganti samada berjemput mahupun menyinggah.
Malam sebelumnya (Isnin malam), keluarga Shaharuddin dan Dr. Kamal dari Thomastown singgah untuk bersolat jamak. Mereka dalam perjalanan pulang dari melancong di Phillips Island, melihat tarikan utamanya, little penguin berderet naik ke sarang (burrow) tika matahari terbenam. Hampir jam 12:30 pagi baru mereka bergerak pulang ke Thomastown.

Menjelang tengahari Selasa, kami sekeluarga ke Silvan, kira-kira 35km dari Dandenong. Ada temu janji dengan keluarga Ust. Khairul Anuar-Dr. Intan Hakimah dari Pascoe Vale untuk memetik strawberi di Blue Hills. Bersama mereka, kenalan dari Malaysia yang sedang menjalani job attachment di sini; Azura, Azian, Noraini dan Chong. Seterusnya membawa mereka makan tengahari di rumah kami. Cadangnya nak menjamu mereka nasi ayam tapi mereka pula dah siap dengan bekalan pelbagai juadah. Apa lagi kira “berkelah” bekal aja la.

Lewat petang, singgah pula keluarga Radin dari Clayton bersama mak mertuanya, Wan. Mereka kebetulan ada hal di Dandenong. Kali kedua Wan datang ke rumah kami. Rezeki diaorang, dijamu dengan buah strawberi yang baru dipetik, dicecah dengan gula. Emm...Sedap.

Bersama Wan (bertudung biru), ibu Bahiah (bercermin mata)
Selepas itu, datang pula Rohani (Rashdan) dari Noble Park bersama 2 anaknya untuk menjemput Dr. Ruziaton dan Dr. Maimunah ke rumah mereka. Ruzi dan Mai baru datang dari Malaysia beberapa hari sebelumnya untuk job attachment selama hampir setahun di Monash Medical Centre. Dah datang makan aja la, tak payah lagi makan kat rumah.

Malamnya, keluarga Lajiman-Suraya pula datang, dijemput makan malam. Kebetulan nasi ayam yang disediakan untuk tetamu dari Pascoe Vale tidak berusik. Rezeki merekalah nampaknya.

AlhamduliLlah, walaupun penat tapi seronok. Dikatakan, ramai tetamu bertandang, murahlah rezeki tuan rumah. Moga-moga. Ameen.

No comments: