Saturday, October 25, 2008

Tetamu dari Adelaide - Syidee & Salina

Rasyidi dan Salina adalah kenalan rapat ketika di Adelaide, South Adelaide. Kini masih di Adelaide. Merekalah antara kenalan yang banyak membantu terutama ketika kami mula-mula sampai di Adelaide 2 tahun lepas. Waktu itu Laili belajar di sana.

Salina adalah pensyarah Universiti Malaysia Terengganu (UMT, dulunya dikenali sebagai KUSTEM), kini sedang menyambung pengajian di Adelaide. Syidee pula adalah pensyarah USM.

Di rumah kami, sebelum bertolak balik ke Adelaide. Salina bertudung krim, Syidee di belakangnya
Di penghujung minggu lepas (Sabtu malam Ahad, 18/10/2008), bersama anak mereka, Aqil, mereka singgah bermalam di rumah kami. Mereka dalam perjalanan pulang ke Adelaide setelah selesai berurusan di Kedutaan Malaysia di Canberra. Ini adalah kunjungan kedua kalinya ke rumah kami. Kali pertama pada bulan Julai lalu, bersama keluarga Lokman-Ida, juga dari Adelaide bermain salji di Lake Mountain.

Kali ini sempat mereka singgah di shopping complex DFO (Direct From Outlet), tempat kegilaan peminat kitchen ware. Jenama seperti Correlle, Pyrex dan Corningware adalah antaranya. Ole-ole dari Melbourne alias Australia. Bukan mereka sahaja peminatnya, malah rata-rata menjadi tumpuan setiap kenalan dari Adelaide, juga dari tanah air ketika berkunjung ke Melbourne. Menurut cerita harganya murah, banyak pilihan dan amat berkualiti. Itulah orang perempuan. Tiada salahnya jika berkemampuan. Lebih baik dari berbelanja tetapi tiada nampak hasilnya. (Sorry, macam promo pulak dah…8)
Bila dah bersua rasa tidak sedar setiap detik berlalu begitu cepat. Sedar-sedar dah tengah malam. Banyak perkara yang nak dibualkan. Kebetulan Azidah, kawan Laili pun bermalam di rumah kami, setelah seharian pada siang harinya bersama kami di Rumah Terbuka Dandenong. Bertambah ahli korum, makin banyaklah berita dan ceritanya. Tak kisahlah, yang pasti sedikit sebanyak hilang kerinduan pada Adelaide.

Di rumah Abg Nordin-Kak Siti (foto ihsan Abg Din.. TK)
Pada pagi Ahad, mereka dibawa ke Thrash & Treasure Market, tempat jualan longgok pelbagai jenis barangan terpakai. Kot-kot ada barangan yang berkenan di hati. Sebelum bertolak pulang tengaharinya, kami singgah di rumah Abang Nordin-Kak Siti. Mereka saling kenal-mengenali ketika mereka ke Adelaide pada tahun lepas.

Terima kasih Syidee dan Salina. Bye-Bye Aqil. Sampaikan salam pada kawan-kawan di Adelaide. Insya Allah ketemu lagi.

2 comments:

ad3ck said...

salam. maaf di atas kesilaapan teknikal ehehehe. minta email abg ropidi atau kak laili utk kami invite jadi penulis di blog hajizubir. tk.

ropidi said...

salam,

tk. email address saya, ropidi567@gmail.com dn kak laili, lailitauhid@yahoo.com

8) ropidi.